Pouta Creative | Brändisuunnittelu, Squarespace nettisivut & Shopify verkkokaupat

View Original

5 asiaa jotka etusivultasi tulisi löytyä

Totuus on se että kun potentiaalinen asiakkaasi saapuu verkkosivuillesi, on sinulla vain muutama sekunti aikaa houkutella heitä selaamaan lisää ja skrollaamaan sivujasi alaspäin. Jotta onnistut saamaan selailijan viipymään kauemmin sivuillasi, täytyy etusivultasi löytyä muutama tärkeä asia. Etusivusi on ikään kuin kooste koko nettisivuistasi ja sitä selatessa katsojan tulisi saada hyvä käsitys koko sivujen sisällöstä.

Kokosin alle muutaman kohdan jotka yrityksesi etusivulta tulisi vähintään löytyä:

1. Maininta siitä mitä tarjoat

Kuulostaa päivänselvältä asialta mutta usko pois, tämä unohtuu monelta tai sitten tarjonta on ilmaistu epäselvästi. Etusivun yläosasta eli headerista, tulisi käydä siis ilmi minkälaisia palveluita tai tuotteita kauttasi saa. Sisällytä jo ensimmäisiin virkkeisiin tieto siitä minkä alan yritys on kyseessä ja kenelle palvelut on suunnattu. Tee se kuitenkin napakasti ja houkuttelevasti. Tämä saa kävijän janoamaan lisätietoa ja selailemaan pidemmälle.

2. CTA eli kehotus toimintaan

CTA on lyhenne eng. termistä “call to action” ja sitä käytetään yleisesti myös Suomen puhekielessä. Se yleensä tarkoittaa buttoneita, eli nappeja, jotka saavat potentiaalisen asiakkaan klikkaamaan linkkiä. Jos esimerkiksi nettisivujesi tärkein tehtävä on suunnata kävijöitä verkkokauppaan, tulisi linkkejä kyseiselle sivustolle olla helposti nähtävissä monessa eri kohtaa sivuillasi.

CTA buttoneissa voidaan esimerkiksi kehottaa:

  • lukemaan lisää jostakin aiheesta

  • suuntaamaan verkkokauppaan

  • tilaamaan uutiskirjeen

  • täyttämään yhteydenottolomakkeen

Kun tavoittelet konversioita, pidä huoli että toimintakehoituksia on tasaisesti ympäri nettisivujasi eikä vain yhdessä kohtaa.

3. Tarjoamiesi palveluiden esittely

Jos sinulla on yritys joka tarjoaa palveluita, pidä huoli että etusivultasi löytyy kooste siitä mitä palveluita tarjoat. Sinun ei tarvitse listata etusivulla kuitenkaan ihan kaikkea vaan voit antaa palveluitasi ns. maistiaisen. Voit lisäksi luoda erillisen sivun jossa kaikki palvelut on esitelty yksityiskohtaisemmin ja ehkäpä vielä hintojen kera.

4. Houkuttelevat tekstit

Tämän on erittäin merkityksellinen osa koko nettisivujasi. Kun kirjoitat sivujesi tekstejä, pidä mielessäsi mitä unelma-asiakkasi haluavat sivuiltasi lukea. Käytä selkeää kieltä joka kuitenkin houkuttelee. Mieti myös kohdeyleisösi ikähaarukkaa ja käytä heille sopivia sanoja. Älä myöskään kirjoita asioista liian pitkästi, sillä lukija voi äkkiä menettää kiinnostuksensa.

Mikäli budjetissa on varaa, mieti myös copywriterin palkkaamista. Hänen ammattiosaamistaan on juurikin tekstisisällön tuottaminen.

5. Tarjoa vaihtoehtoja

Kun asiakkaasi tulevat ensimmäisen kerran sivuillesi, voivat he olla vielä epäileviä. He saattavat kiinnostua palveluistasi, mutta kaipaavat ehkä vielä harkinta-aikaa ja lisää näyttöjä pätevyydestäsi. Anna heille siis jokin kevyempi vaihtoehto jonka avulla he pysyvät mukana ja voivat helposti ottaa yhteyttä kun he ovat tehneet esimerkiksi päätöksen palkata sinut.

Mikäli sinulla on sosiaalisen median tilejä, kannusta heitä seuraamaan yrityksesi tiliä ja laita esim. Instagram profiiliisi suora linkki näkyviin. Ehkä taas haluat heidän tilaavan uutiskirjeesi, lisää silloin mahdollisuus tilata uutiskirje sivuiltasi. Mieti taas tässäkin kohtaa kohdeyleisöäsi ja sitä mistä he ehkä olisivat kiinnostuneita.

Mikäli nettisivusi kaipaavat viilaamista, autan mielelläni!