Pouta Creative | Brändisuunnittelu, Squarespace nettisivut & Shopify verkkokaupat

View Original

5 tapaa myydä palveluita Instagramissa

Jokainen meistä yrittäjistä tietää että palveluiden tai tuotteiden myyminen on välttämätöntä jotta yrityksemme voi ylipäätään olla olemassa. Myyntiä varten tarvitaan tietysti myös markkinointia sillä ilman sitä potentiaaliset asiakkaat eivät löydä luoksesi. Sosiaalinen media on yksi hyvä alusta markkinoida palveluitamme ilmaiseksi ja sitä kautta kasvattaa liikevaihtoa. Itse panostan hyvinkin paljon Instagram tiliini ja suurin osa asiakkaistani löytääkin minut sitä kautta. Toki kyseisen alustan valintaan on vaikuttanut paljon se että toimin visuaalisella alalla. Se mikä toimii minun yritykselleni ei siis välttämättä toimi sinulle. Suosittelen kuitenkin lämpimästi kokeilemaan Instagramia markkinointiin!

Monille sosiaalisen tilin kautta palveluiden myyminen voi kuitenkin näyttäytyä haastavana tehtävänä ja oman osaamisen markkinointi voi jopa tuntua epämiellyttävältä. Me nöyrät suomalaiset emme yleensä halua korostaa omaa ammattitaitoamme liikaa. Jos tavoitteenasi on kuitenkin saada tarjouspyyntöjä ja sitä kautta uusia asiakkaita, on itsensä mainostaminen välillä tarpeellista. Sinun täytyy kertoa itsevarmasti mitä tarjoat ja miten sinuun voi olla yhteydessä.

Alla muutama keino jolla pystyt edistämään myyntiäsi Instagramissa olematta kuitenkaan liian painostava “myyjä”. Markkinointia kun voi tehdä myös hienovaraisesti ja tuputtamatta. Pidä myös mielessäsi että haluat houkutella juuri sitä oikeanlaista kohderyhmää joka yrityksesi brändäyksessä on kartoitettu. Tavoitteenasi ei siis ole houkutella ihan jokaista Matti Meikäläistä palveluidesi äärelle.


1. Optimoi someprofiilisi

Kun tarkastelet Instagramin bioasi niin käykö siitä selkeästi ilmi mitä yrityksesi tarjoaa? Onko yhdellä silmäyksellä selvää mitä palveluita sinun kauttasi voi saada? Löytyykö biostasi lisäksi myös linkki josta mahdollinen asiakas voisi saada lisätietoa yrityksestäsi? Onko yhteydenotto vaivatonta ja käy käden käänteessä?

Mikäli vastasit yhteenkin kysymykseen “ei”, saatat menettää jatkuvasti yhteydenottoja ja sitä kautta myös myyntejä. Muista että hyvän ensivaikutelman voit antaa vain kerran joten pidä huoli siitä että myös Instagramin puolella se on kunnossa. Kun uusi selailija saapuu tarkkailemaan tiliäsi, hänen tulisi heti saada selville mitä tarjoat ja miten hän voi olla yhteydessä sinuun. Kun asiakkaat ovat suoraan yhteydessä, myyminen helpottuu hieman sillä he ovat jo osoittaneet kiinnostuksensa yritystäsi kohtaan.


2. Jaa arvokasta tietoa

Kun jaat somessa tietoa joka todella hyödyttää seuraajiasi, näyttäydyt ammattilaisena. Sinusta muodostuu pikku hiljaa luotettava resurssi jonka puoleen käännytään kun tarve on todellinen. Kuvitellaanpa että tarjoat vauvakuvausta. Henkilö on seurannut sinua vuoden päivät ja ihastellut kerta toisensa jälkeen upeita otoksiasi. Kun tämä samainen henkilö sitten saa vihdoin oman jälkeläisen, ajattelee hän ensimmäisenä sinua kun hän haluaa ikuistaa vauvansa ensi hetket. 

Mieti siis mitkä ovat sellaisia teemoja jotka sinä tunnet kuin omat taskusi ja josta voisit jakaa tiedonmurusia seuraajillesi. Listaa nämä aiheet ja tuo niitä säännöllisesti feedissäsi esiin eri keinoin. Ja muista; vaikka kerrot jonkin vinkin kerran ei se tarkoita sitä että sitä ei voisi kertoa uudelleen. Itse olen todennut että kun olen paasannut jostakin aiheesta kyllästymiseen asti, on tieto saavuttanut vasta murto-osa seuraajista. Näyttäydy säännöllisesti sometililläsi ja jaa arvokasta tietoa mitä on kiinnostava selailla.

3. Keskity hyötyihin

Alussa kerroin kuinka tärkeää on osata mainostaa itseään ja palveluitaan vaikka se tuntuisikin joskus epämiellyttävältä. Mutta arvaa mikä on vieläkin tärkeämpää? Se että osaat myös selittää mitä hyötyä osaamisestasi ja palveluistani todella on. Esimerkiksi omassa tapauksessani minun tulee kauniiden logojen ja väripalettien postaamisen lisäksi kertoa miksi kokonaisvaltainen brändäys hyödyttäisi yritystäsi ja miten yrityksesi voisi hyötyä strategisesti rakennetuista verkkosivuista.

Tarjoa postauksissasi siis selviä ratkaisuja eri ongelmiin ja kerro miten palveluidesi avulla pystyt auttaa saavuttamaan asetetut tavoitteet. Muista näyttää myös esimerkkejä jotta hahmotus on helpompaa.

4. Jaa palautteita

Löytyykö sinulta entisten asiakkaiden palautteita? Jos löytyy niin ala jakamaan niitä välittömästi verkkosivuillasi sekä sometililläsi! Onnistuneet projektit ja siitä saadut positiiviset palautteet toimivat loistavasti kannustimena olematta liian myyviä. Jos tarjoat kalliita palveluita, voi kynnys niiden tilaamiseen olla hyvinkin korkea. Jos taas kymmenet ihmiset tai yritykset ovat kehuneet ammattitaitoasi, kynnys madaltuu huomattavasti.

Ala keräämään palautteita viimeistään nyt ja jaa niitä tasaiseen tahtiin markkinointikanavissasi. Muista tehdä palautteen antamisprosessista helppoa ja vaivatonta.


5. Ole sosiaalinen

Nimikin sen kertoo; sosiaalisessa mediassa tulee olla sosiaalinen. Mikäli yrityksellesi on tehty brändäys, sinulla tulisi olla käsitys siitä millaiset ihmiset ovat kohdeyleisöäsi. Etsi somessa käyttäjiä jotka istuvat tähän “muottiin”. Seuraa heitä, tykkää heidän postauksistaan ja ennen kaikkea kommentoi mielenkiintoisiin postauksiin. Muista kuitenkin pitää oma persoonasi läsnä ja ole aito. Vain sillä tavalla herätät kiinnostusta ja luot lopulta syvemmän yhteyden.


Onko yrityksesi kohdeyleisö hukassa ja tarvitsisit ihan ensiksi yrityksellesi strategisen brändäyksen? Ota yhteyttä alla olevasta napista!