5 vinkkiä yhtenäisen Instagram feedin luomiseen
Yhtenäinen ja kaunis Instagram-tili saa katsojan viihtymään ja aidosti perehtymään kirjoitettuun sisältöön. Uskon vahvasti, että mikäli viestisi on paketoitu visuaalisesti houkuttelevaan muotoon, siihen myös halutaan syventyä herkemmin. Mikäli tunnelma tililläsi on liian sekava tai liian lattea, jää sanomasi helposti ilman silmäpareja ja sitä tuskin kukaan toivoo.
Tämä blogipostaus auttaa erityisesti sinua, joka haluat nostaa tilisi tasoa ja ennen kaikkea houkutella yleisöä lukemaan sisältösi. Löydät alta konkreettisia vinkkejä, joita voit alkaa vaikka pienin stepein toteuttamaan omalla tililläsi.
Sisältöteemat
Stressaako julkaisun tekeminen etkä oikein tiedä mitä kuluvalla viikolla olisi hyvä markkinoida? Haluat saada enemmän yhteydenottoja ja buukkauksia, mutta et oikein hahmota kuinka saada näkyviä tuloksia? Palaa ensin perusasioiden äärelle ja muistuta itseäsi siitä, kenelle pyrit markkinointisi kohdentamaan. Kun tiedät millaisia tahoja yrität tavoitella, voit ryhtyä ideoimaan millaiset sisällöt juuri heitä voisi kiinnostaa. Painivatko he joidenkin tiettyjen haasteiden kanssa joihin juuri sinä tarjoat ratkaisuja? Älä pelkää kirjata kaikkia ideoitasi ylös, voit myöhemmin ryhtyä siistimään listaasi ja poimia vain potentiaalisimmat ideat käyttöön.
Itseäni helpottaa markkinoinnin jäsentely muutaman ylätason teeman alle. Haluan esimerkiksi:
näyttää toteuttamiani asiakastöitä ja niistä saatuja palautteita
markkinoida erilaisia palvelujani
markkinoida digitaalisia tuotteitani sekä verkkokurssiani
jakaa koulutuksellista sisältöä joka liittyy omaan ammattiosaamiseeni
esitellä yritystäni ja itseäni sen taustalla
jakaa viihdyttävää ja inspiroivaa sisältöä
Kun hahmotan mitä kaikkea haluan yleisölleni kertoa, pystyn paremmin jäsentelemään ideoita ikään kuin eri lokeroihin. Näistä lokeroista minun on sitten mahdollista poimia sisältöideoita ja ryhtyä viemään niitä käytäntöön. Voit halutessasi myös luoda pidempiä postaussarjoja, jotka käsittelevät aina samaa aihetta ja ne julkaistaan vaikkapa kerran viikossa tai kerran kuukaudessa. Näin toimimalla yleisösi oppii pian jo odottamaan sinulta seuraavaa postausta kyseisestä kiinnostavasta aihepiiristä. Saat myös helposti yhdestä isosta kattotason aiheesta palasteltua useamman eri postauksen. Itselläni on tällä hetkellä kaksi erilaista postaussarjaa: Vuodenaikojen inspiroimat värisävyt ja Tarjouspyyntöjen ABC.
Voit myös pohtia vuoden kulkua ja kuulostella olisiko eri vuodenajoilla merkitystä liiketoimintasi kannalta. Jos joulu on sinun parasta myyntisesonkia, kannattaa siihen panostaa jo hyvissä ajoin. Jos taas olet hääkuvaaja ja haluat tehdä keikkaa läpi kuuman kesän, kannattaa tämä ennakoida varhain jotta saat kesän buukattua.
Kun ryhdyt toteuttamaan suunnitelmaasi, voit aika ajoin tarkistaa millainen sisältö tuntuu kiehtovan yleisöäsi eniten. Ehkä joku aihe resonoi muita eniten ja voisit ryhtyä luomaan sen tiimoilta enemmänkin sisältöä.
Yhtenäinen vibe
Mielenkiintoa herättäviä Instagram-tilejä yhdistää yleensä yksi asia, laadukkaat valokuvat. Kun aloittelet somemarkkinointiasi täysin nollista, panosta ihan ensiksi kuvamaailmaan. Mikäli kuvat ovat sisällöltään sekavia ja huonosti valaistuja, ei mikään muukaan tunnu oikein miltään. Jos sinulla on mahdollisuus panostaa uniikkeihin brändikuviin, suosittelen tekemään sen. Jos budjetti on sen sijaan pieni, voit kääntyä aluksi kuvapankkien puoleen. On kuitenkin hyvä tiedostaa, että kuvapankkien maailma on hyvin kirjava. Tästä syystä olisi hyvä, että kuvatyyliä pohdittaisiin ensin brändisuunnittelijan kanssa. Kun tiedät mitä tyyliä tavoittelet, on kuvia paljon helpompi etsiä.
Käytitpä valokuvaajan ottamia uniikkeja brändivalokuvia tai kuvapankeista poimittuja kuvia, olisi hyvä kiinnittää huomio yksittäisen kuvan sijasta kokonaisuuteen. Nouseeko tililtäsi toivottu vibe esiin? Mikäli haluat viestiä harmoniaa ja minimalismia, ei tiliä kannata täyttää rohkeilla väreillä ja runsailla sisällöillä. Tai jos pyrit välittämään energiaa ja positiivisuutta, ei tilin yleisilme voi oikein henkiä maanläheisyyttä ja harmaan eri sävyjä.
Rytmitys
Somemarkkinointi ei kuulu palvelutarjontaani, mutta koska luodut brändi-ilmeet tulee näkyä myös yritysten sometileillä, annan asiakkailleni usein muutamia vinkkejä aiheeseen liittyen. Yksi vinkeistä on se, että postauksia tulisi rytmittää feediin mielenkiintoisella tavalla. Jos jokainen postaus on valokuva, tulee feedistä nopeasti yhtenäistä puuroa jonka parissa viihdytään vain lyhyitä hetkiä. Feedin pystyy nimittäin skannaamaan silmillä todella nopeasti ja vaikka kuvat olisivatkin todella laadukkaita ja ammattimaisia, ei mikään herätä katsojan huomiota ylitse muiden. Mikäli olet postannut jonkin hyödyllisen vinkin kuvatekstiin, on sitä mahdotonta enää jälkikäteen löytää kun kaikki postaukset muistuttavat toisiaan. Tästä syystä suosittelen asiakkaitani rytmittämään sisältöään eikä erilaisia postaustyylejä edes tarvitse olla kovinkaan montaa. Alla olevista kuvista huomaat, kuinka valmiita julkaisupohjia käyttävä ja rytmiin panostava feed on välittömästi mielenkiintoisempi ja sisältö näyttää visuaalisesti monipuolisemmalta.
Huom! Älä myöskään sorru täyttämään feediäsi pelkillä kuva + teksti -yhdistelmillä. Sellaiset tilit ovat luotaan työntäviä sillä infoa on aivan liikaa näkyvillä. Kiinnitä huomiota myös tekstikokoihin, niiden tulee olla tarpeeksi selkeitä muttei sanomaa myöskään kannata “huutaa” liian isolla fontilla.
Esimerkki 1: Kuvitteellinen kampaamon feed ilman julkaisupohjia. Kuvat hiuksista näyttävät näteiltä, mutta ne eivät saa perehtymään todelliseen sisältöön. Mikään ei myöskään kiinnitä erityisemmin huomiota tai saa klikkaamaan postausta auki.
Esimerkki 2: Kuvitteellinen kampaamon feed brändättyjä julkaisupohjia hyödyntäen. Sisältö näyttää mielekkäältä ja katse kiinnittyy tekstiä ja brändivärejä sisältäviin postauksiin. Sisältö herättää kiinnostusta ja sen parissa vietetään pidemmin aikaa.
Julkaisupohjat
Mikäli nyt pohdit, että sinunkin pitäisi alkaa panostamaan visuaalisesti monipuolisempiin postauksiin niin ei hätää! Olen nimittäin luonut sinulle valmiiksi näppärät Instagram julkaisupohjat, jotka voit ottaa käyttöösi jo vaikka tänään. Nämä pohjat on tehty kolmeen eri kokoon, jotta jokainen voi niistä hyötyä. Saat itsellesi peräti 25 erilaista pohjaa, joista voit joko poimia itsellesi mieluisimmat tai käyttää vaikka kaikkia.
Julkaisupohjia pääset muokkaamaan ilmaisella Canva.com sivustolla ja tilauksen ohessa saat linkin videotutoriaaliin, joka opastaa miten helposti pohjia voi käyttää. Luomiani julkaisupohjia voi kustomoida täysin oman mielensä mukaan. Mikäli et kuitenkaan luota omiin visuaalisiin kykyihisi, niin kannattaa vain tyytyä vaihtamaan teksti- ja kuvasisältö paikoilleen muutamilla klikkauksilla. Mikäli yrityksellesi on luotu oma visuaalinen ilme, voit kätevästi vaihtaa fontit ja värit vastaamaan omaa brändiäsi.
Mikäli olet luonut yrityksellesi muutaman sisältöteeman, kannattaa setistä valita niihin parhaiten soveltuvat pohjat. Alta löydät pari hyvää esimerkkiä:
Tämä Instagram julkaisupohja soveltuu mainiosti kullanarvoisten asiakaspalautteiden jakamiseen.
Tämä Instagram julkaisupohja soveltuu mainiosti palvelutarjonnan tai arvojen markkinointiin.
Johdonmukaisuus
Kun olet päättänyt markkinointisi sisältöteemat ja kenties myös valinnut tavan tuoda ne julki valmiiden julkaisupohjien avulla, on tärkeää pitäytyä niissä. Vain toimimalla johdonmukaisesti, voi kohdeyleisösi alkaa tunnistamaan brändisi uniikkia tyyliä. Kun markkinointisi pysyy yhtenäisenä, jättää se myös muistijäljen katsojaan ja syvempi luottamus alkaa rakentua pala kerrallaan.
Älä myöskään pelkää toistaa sisältöjä tililläsi. On nimittäin erittäin todennäköistä että kun olet markkinoinut jotain asiaa kyllästymiseen asti, vasta pieni joukko ihmisiä on todella nähnyt postauksesi aiheesta. Ole luova ja pyri tuomaan samaa asiaa esille erilaisilla keinoilla!
Nosta Instagram feedisi tasoa ja ota käyttöösi näppärät julkaisupohjat.