Instagramin alkeet yrittäjille

Olen itse Instagramin suuri fani ja olen käyttänyt sitä kutakuinkin vuodesta 2013 lähtien. Yrityksille Instagram voi kuitenkin näyttäytyä hieman vaikeana etkä välttämättä ihan tiedä miten yrityksesi tiliä kannattaisi alkaa rakentaa niin että siitä saisi parhaan hyödyn.

Onko Instagram sinulle sopiva alusta?

Mm. ravintoloille, kampaamoille, konditorioille, artisteille, valokuvaajille, kauppiaille ja luovien alojen ammattilaisille joiden työ on edes jossain määrin visuaalista, Instagram on oiva väline markkinointiin. Itse etsin uusia palveluita ja tuotteita nykyään usein kyseisen alustan kautta enkä esimerkiksi Facebookista tai Googlesta. Jos haluan nähdä yrityksen “portfoliota”, suuntaan suoraan heidän Insta -tililleen. Mikäli yrityksen Instagram -tili näyttää lupaavalta siirryn seuraavaksi selaamaan heidän nettisivujaan joilla oletan olevan samanlainen tyyli.

Jos visuaalisuus ei ole millään tavalla osana yritystoimintaasi, ei Instagram välttämättä ole sinun paikkasi ja se on ihan ok. Sinun ei siis tarvitse liittyä sinne jos kohdeyleisösi on vaikka 50-60 -vuotiaat miehet. Hyvin todennäköisesti hekään eivät nimittäin kuluta aikaansa siellä joten älä sinäkään.

Tarvitsenko Business tilin?

Jos sinulla on yritys, on luontevaa että sinulla on myös business tili. Sen avulla pääset näkemään tilisi analytiikkaa ja lisäilemään hyödyllisiä CTA -nappeja, joiden avulla asiakas voi esim. suoraan kirjoittaa sinulle mailia.

Kuinka paljon aikaa tarvitsee käyttää?

Saat Instagramista hyötyä juuri sen verran kuin itse sille annat aikaasi. Jos postailet mielenkiintoisia päivityksiä ja kommentoit toisille käyttäjille säännöllisesti, saatat kerätä paljon nopeammin omaa seuraajamäärääsi. Jos taas päivität kuvan kerran puolessa vuodessa ja käyt tykkäämässä parin ihmisen kuvaa, ei se valitettavasti jaksa kiinnostaa ketään tarpeeksi. Itse postailen tällä hetkellä noin 4 kertaa viikossa ja tarinoihin välillä hieman enemmänkin. Uskon kuitenkin että parikin postausta viikossa auttaa ylläpitämään kiinnostusta seuraajissasi. Muista että kaikkein tärkeintä tänä päivänä on kuitenkin sisältö. Jos sinulla ei siis ole mitään sanottavaa on turha postata yhtään mitään.

Millaista sisältöä tulisi julkaista?

Kaikki riippuu toki siitä millä alalla toimit ja kuinka paljon haluat esimerkiksi avata asioita omasta itsestäsi. Voit miettiä kohdeyleisöäsi ja sitä mistä he voisivat olla kiinnostuneita. Kuvaatko mielummin upeita tuotteitasi vai höpötteletkö tarinoiden puolella työpäivistäsi. Voit aina myös kysyä seuraajiltasi suoraan millaista sisältöä he ehkä haluaisivat nähdä enemmän. Mieti silloin kuitenkin tarkkaan sopiiko kysytty sisältö todella brändiisi ja siihen millaisena haluat asiakkaittesi näkevän sinut. Kaikkia seuraajien toiveita ei siis kannata välttämättä toteuttaa jos ne eivät tunnu omilta, eivätkä istu yrityksesi strategiaan.

Instagraminalkeet_v2_blogi_900x1100px.jpg

Luo kunnollinen bio

Bio on tänä päivänä hyvin merkityksellinen osio ja varsinkin yrityksillä siitä tulisi löytyä kaikki oleellinen. Merkkejä on käytettävissä rajallinen määrä joten mieti tarkkaan sanavalintasi. Muista kertoa biossasi mitä yrityksesi tarjoaa ja äläkä missään nimessä unohda lisätä linkkiä jonka kautta ohjaat potentiaalisia asiakkaitasi eteenpäin.

Määrittele teema

Sinulla on varmasti muutamia suosikkitilejäsi joita itse seuraat. Näitä kaikkia todennäköisesti yhdistää yksi asia. Niillä on tietty tyyli määriteltynä ja feed näyttää siten yhtenäiseltä. Feed voi olla esimerkiksi hyvin harmoninen josta löytyy vain vaaleita utuisia sävyjä tai sitten se voi olla täynnä rohkeita ja räikeitä värejä.

Tarjoan itse brändäyspaketeissani kuvatyylin määrittelyä ja se auttaa sinua valitsemaan brändiisi sopivat kuvat somepostauksiisi. Kun olet määritellyt tietyn teeman, on sinun oikeastaan jopa helppoa tehdä uusia julkaisuja kun tiedät millaiselta sen tulee näyttää. Jos sinun tarvitsee käyttää filttereitä, suosi mieluiten yhtä ja samaa joka auttaa myös yhtenäisen ilmeen luomisessa.

Postaa säännöllisesti

Niin kuin jo aiemmin mainitsin, kukaan ei jaksa tänä päivänä seurata tiliä johon ilmestyy postaus kerran puolessa vuodessa. Se vain on karu totuus. Jos siis ryhdyt markkinoimaan Instagramissa, tee itsellesi jonkinlainen tavoiteaikataulu postauksista ja pidättäydy siinä.

Itse pyrin julkaisemaan postaukset niihin aikoihin jolloin kuvittelen että kohdeyleisöstäni suurin osa käyttää Instagramia. Instagramin algoritmi kiinnittää nykyään ilmeisesti enemmän huomiota siihen kuinka relevanttia sisältö katsojalleen on mutta silti voit miettiä että selaileeko seuraajasi feediään enemmän esimerkiksi arkena vai viikonloppuisin.

Pyri herättämään keskustelua

Olen itse liittynyt Instagramiin kun kuvat olivat kaikki kaikessa ja kuvatekstiin saatettiin kirjoittaa huvin vuoksi pari sanaa. Silloin myös tykkäykset olivat kaikki kaikessa. Nykyään jossain maissa tykkäykset on jopa poistettu kokonaan näkyvistä jotta toisen huimat luvut eivät aiheuttaisi ahdistusta selailijassa. Suomessa näin ei kuitenkaan ainakaan vielä ole.

Tänä päivänä postauksissa tekstisisältö on suuressa roolissa ja seuraajat haluavat yhä enemmän lukea merkityksellisiä kirjoituksia eikä niinkään katsella täydellisiä kasvokuvia. Pyri siis miettimään kuvan yhteyteen mielenkiintoista sanottavaa joka herättäisi keskustelua. Muista myös reagoida ja vastata jokaiseen saamaasi kommenttiin.

Käytä hashtageja oikein

Yhteen postaukseen voi käyttää maksimissaan 30 hashtagia. Mieti yritykseesi tai sen toimialaan sopivia hashtageja ja käytä niitä strategisesti. Voit katsella myös mitä kilpailijaisi käyttävät ja onko se ehkä toiminut heillä. Älä suosi liian suosittuja tai yleisiä hashtägejä sillä ne hukkuvat massaan. Älä myöskään keksi liikaa omia outoja sanontoja joita kukaan ei tiedä eikä tule myöskään muistamaan.

Kokeile Instagramin tarinaosiota

Moni introvertti kokee varmasti ahdistavalta kameralle höpöttelyn mutta suosittelen kokeilemaan sitä edes muutaman kerran. Itse aloitin kuvaamaan tarinoihin omaa höpöttelyä ilman että kasvoni näkyivät ja se toki tuntui alkuun oudolta. Olin ajatellut että minulta menee ikuisuus ennen kuin uskallan puhua kasvotusten videolle. Noh, se tapahtuikin jo heti seuraavalla kerralla kun kuvasin tarinoita eikä se loppuen lopuksi niin kamalaa ollut. Lisäksi jos video ei ekalla kerralla onnistu niin kuvaa se uudestaan! Instagram live on sitten kokonaan eri tarina.

Tarinat pysyvät tililläsi yhteensä 24 tuntia jonka jälkeen ne häviävät automaattisesti ellet sitten ole tallentanut niitä korostettuihin tarinoihin. Korostetut tarinat ovat hyvä lisätoiminto varsinkin yritystileillä ja niihin voi tallentaa videoita kätevästi aihealueittain.

Eikö yrityksesi visuaalinen ilme näy sen sometilillä? Ota rohkeasti yhteyttä niin autan sinua!

Edellinen
Edellinen

Miksi kannattaa palkata graafikko?

Seuraava
Seuraava

Vuosi 2020