Mikä on liidimagneetti ja mitä hyötyä siitä on yrityksellesi?

Oletan, että koska olet saapunut lukemaan tätä blogitekstiä on liidimagneetti sinulle uusi asia. Tai ehkä olet kuullut termistä, mutta et vielä täysin hahmota mistä siinä on kyse. Ei hätää, minäpä kerron!


Mikä liidimagneetti oikein on?

Liidimagneetiksi kutsutaan sellaista aineistoa, joka houkuttelee kohdeyleisöäsi niin paljon että he ovat valmiita antamaan yhteystietonsa vastaanottaakseen tarjoamasi materiaalin. Hyvin usein se on jokin ilmainen, mutta laadukas, digitaalinen aineisto. Se liittyy alaan jolla toimit ja sen tulisi tarjota todellista hyötyä vastaanottajalle.

Liidimagneetit voivat olla oppaita, listoja, ohjeita, videoita, työkirjoja, minikursseja, valokuvia… Oikeastaan vain mielikuvitus on rajana! Liidimagneetin teho perustuu siihen, että lataaja saa siitä hyötyä helposti ja nopeasti. Aineiston on lisäksi tarkoitus kasvattaa kiinnostusta palveluitasi kohtaan.


Mitä hyötyä siitä on yritykselle?

Niin kuin mainitsin, laadukas liidimagneetti kasvattaa kiinnostusta yritykseen ja sen tarjoamiin palveluihin. Jos lataaja kokee että vastaanotettu aineisto oli hyödyllinen, hänen luottamuksensa yritystäsi kohtaan kasvaa. Parhaimmillaan yrityksesi siis saa sekä annetut yhteystiedot että potentiaalisen asiakkaan. Mikäli hyödyllisen aineiston lataus ei kuitenkaan suoraan johda tulovirtaan, on sinulla mahdollisuus alkaa kasvattamaan kiinnostusta entisestään uutiskirjeiden avulla. Tarjoa lisää informaatiota ja markkinoi palveluitasi. Ennen pitkää luottamus kasvaa niin isoksi, että uutiskirjeen tilaajasta tulee maksava asiakas.


Miten luoda oma liidimagneetti?

Ennen kuin alat suunnitella omaa liidimagneettia yrityksellesi, on tärkeää tunnistaa kohdeyleisösi. Keitä ovat ne ihmiset, joita yrität tavoitella? Millaisista asioista he pitävät ja millaisten ongelmien kanssa he ehkä painivat? Tavallisesti kohdeyleisö määritellään brändistrategiaa luodessa. Mikäli yrityksellesi ei ole tehty kattavaa brändäystä, pyri kartoittamaan kohdeyleisösi ensin.

Kun tiedät kenelle puhut, on sinun paljon helpompi lähteä miettimään millaisia ongelmia heillä voisi olla ja miten juuri sinun tuotteesi tai palvelusi voisivat heitä auttaa. Kun keksit millaista ilmaista hyötyä voisit kohdeyleisöllesi antaa, voit alkaa pohtia liidimagneettisi konkreettista muotoa. Voisitko kenties kuvata jonkin lyhyen opetusvideon tai koota muutaman sivun mittaisen e-kirjan? Muista kuitenkin, ettei sinun täydy jakaa liikaa osaamistasi täysin ilmaiseksi.


Millainen on huono liidimagneetti?

Huono liidimagneetti on sellainen aineisto, joka saa vastaanottajan pettymään. Joko se on hutaisten tehty tai se ei tarjoakaan sitä mitä luvataan. Lataaja ei koe saavansa hyötyä materiaalista eikä hänen kiinnostuksensa kasva yritystäsi kohtaan. Toki on hyvä muistaa, että ihmisillä on erilaisia odotuksia eikä yhden tilaajan pettymys tarkoita välttämättä sitä että sinun luoma aineisto olisi huono.

Huono liidimagneetti voi olla myös sellainen, joka ei houkuttele tarpeeksi. Tällöin ongelma piilee siinä, ettei kohdeyleisöä ja sen tarpeita tunnisteta selkeästi. Aihe ei puhuttele tarpeeksi, jolloin yritys ei myöskään saa kerättyä yhteystietoja.

Liidimagneetit ja sähköpostimarkkinointi

Oletko kenties hiljattain perustanut oman uutiskirjeen, mutta tilaajalistat eivät ota kasvaakseen. Usein ratkaisu löytyy nimenomaan liidimagneetista. Kun tarjoat jotakin hyötyä uutiskirjeen tilaajaksi liittymisestä, alkaa tilaajalistakin karttua! Kun luot tilauslomaketta nettisivuillesi, muista mainita, että aineiston tilaaja liittyy samalla postituslistallesi.

Mikäli olet verkkokauppias, ei sinun tarvitse välttämättä luoda erikseen mitään digitaalista aineistoa. Hyvin tyypillisesti verkkokauppiaat saattavat tarjota vaikkapa alekoodia ensimmäiseen ostokseen sitä vastaan että he saavat uuden tilaajan uutiskirjeelleen. Tämä toimii usein hyvänä houkuttimena sillä kynnys ensimmäisen tilauksen tekoon madaltuu huomattavasti. Asiakas saa ikään kuin tutustua uuteen yritykseen hieman huokeammalla hinnalla.

 

Mikäli haluat oppia liidimagneetin asentamisen ja automatisoinnin, kurkkaa Flodesk verkkokurssini! Kurssilla opetan miten liidimagneetti saadaan lisättyä nettisivuille ja miten lähetys automatisoidaan niin, ettei sinun tarvitse itse tehdä manuaalista työtä.

Edellinen
Edellinen

Vieraskirja: Abo Creatives

Seuraava
Seuraava

Vieraskirja: Havui