Pouta Creative | Brändisuunnittelu, Squarespace nettisivut & Shopify verkkokaupat

View Original

Miksi kannattaa palkata graafikko?

Valitettavan usein näkee ja kuulee kun yrittäjyyden alkutaipaleella väheksytään brändäyksen merkitystä. Syitä ovat usein:

  • Liian pieni budjetti ja tunne siitä että brändäykseen ei kannata investoida kuin pieni osa, jos sitäkään.

  • Tunne siitä että brändäys on jotain minkä voi hoitaa myöhemminkin paremmalla ajalla.

  • Tunne siitä että yritysideasi on niin vahva että brändäystä ei oikeastaan edes tarvita sinun kohdalla. Loistavat tuotteesi vetävät asiakkaat luoksesi itsestään.

Itse yrittäjänä ymmärrän hyvin että varsinkin alkuvaiheessa yllättäviä kuluja kertyy ja rahat halutaan suunnata asioihin joiden tulokset näkyvät välittömästi. Brändäys voi siinä kohtaa kuulostaa utopistiselta johon ehkä saatetaan perehtyä myöhemmin.

Voi toki myös olla että budjetin vähyyden vuoksi halutaan kysellä tarjousta opiskelijoiden keskuudesta puoli ilmaiseksi tai mietitään että jos nyt kuitenkin tilaisi jonkun logon mutta se pitää olla sitten halvimman tarjouksen antajalta, sillä enempään ei ole varaa. Opiskelijoiden käyttämisessä ei sinänsä ole mitään väärää, sillä onhan heidän hyvä saada portfolioonsa täytettä ja kokemusta ns. oikeista asiakkaista. Uskon kuitenkin että oikeata graafikkoa ei tulisi lähteä etsimään ajatuksella että hänen pitää nimenomaan olla opiskelija. Harmittavan usein tällaisia ilmoituksia tulee vastaan Facebookin keskustelupalstoilla. Jos taas ihastut jonkin graafikon tyyliin ja hän myöhemmin osoittautuu opiskelijaksi, on se täysin eri asia.

Itsetehty logo ei vie pitkälle

Moni luottaa omiin piileviin kykyihinsä ja toteuttaa logonsa itse koska nykyään se on tehty liian helpoksi erilaisilla ilmaisohjelmilla joita netti on pullollaan. Lisäksi se viereisen liiketilan Kaijakin kehui kuinka nopeasti hän oli itse toteuttanut itselleen logon netistä. Tälläisissä tilanteissa euron kuvat kiiluvat silmissä ja ajatellaan että säästyypähän enemmän rahaa muihin tärkeämpiin menoihin.

Itse alan ammattilaisena ihmettelen näitä skenaarioita kerta toisensa jälkeen. Enhän minäkään leikkaa itse hiuksiani koska on niin helppo tarttua keittiöstä löytyviin Fiskarseihin ja marssia peilin eteen. Suuntaan paljon mielummin ammattilaisen hoiviin joka tietää kaiken eri hiustyypeistä ja osaa leikata juuri minulle sopivan kampauksen. Itse maksan palveluista mielelläni myös hieman enemmän jos tiedän että saan sillä varmasti laadukasta palvelua.

Tee investointi yritykseesi

On tietysti myös tilanteita jolloin budjetissa on varattu enemmän rahaa brändi-ilmeen luomiseen mutta silti ihannoimasi graafikon tajous ylittää summan hiuksen hienosti. Tälläisissä tilanteissa kannattaa miettiä sitä kuinka suuri tappio on maksaa esim. 100 € enemmän ammattilaiselle joka on saanut pelkkiä kehuja ja jonka suunnittelutyyli kolahtaa juuri sinulle. Vai olisiko sittenkin parempi säästää tässä kohtaa rahaa, tilata logo halvimmalta mahdolliselta tarjoajalta ja ihmetellä lopulta vielä vuosien päästä miksi unelma-asiakkaat eivät tunnu löytävän palveluitasi. Kumpi sinusta kuulostaa järkevämmältä? Rohkaisisin siis kääntämään ajattelun niin päin että kuinka kalliiksi kehnosti tehty brändistrategia loppuen lopuksi tulee? Niinpä. Silloin yksi satanen tuntuu pikkusummalta.

Vaali kallisarvoista aikaasi

Jos ja kun olet perustamassa yritystä tai olet yrityksesi ainoa työntekijä - aika on yksi tärkeimmistä resursseista. Uskaltaisin väittää että et ainakaan halua tuhlata aikaasi suunnitteluohjelmien opettelemiseen, typografian opiskeluun tai värien merkitysten selvittämiseen. Graafisilla suunnittelijoilla nämä taidot ovat jo hyppysissään, ovathan he hioneet taitojaan vuosia. Tietysti ilmaisohjelmilla voi suunnitella logon muutamassa minuutissa säästäen sekä aikaa että rahaa, mutta etkö kuitenkin arvosta omaa yritystäsi hieman enemmän? On lisäksi vaikea erottua kilpailijoista kun kymmenellä muullakin yrityksellä on se sama logo mutta vain eri värisenä.

Säästä siis aikasi johonkin hyödyllisempään ja investoi ammattilaiseen joka luo yrityksellesi kohdeyleisöä puhuttelevan ilmeen. Hän myös osaa antaa sinulle laajemmat eväät yrityksesi brändäykseen sillä logo ei ole yhtä kuin brändi.

Jos toivot että voisin auttaa sinua merkityksellisen brändin luomisessa, ota rohkeasti yhteyttä!