Pouta Creative | Brändisuunnittelu, Squarespace nettisivut & Shopify verkkokaupat

View Original

Mistä tiedät että olet valmis investoimaan brändäykseen?

Paras aika investoida huolelliseen ammattilaisen tekemään brändäykseen on yrittäjyytesi alkutaipaleella. Silloin, kun tiedät mitä tuleva yrityksesi tulee tarjoamaan ja kenelle. Ammattimainen, strateginen ja laadukas brändi-identiteetti voi olla avaintekijä siihen menestyykö yrityksesi lopulta vai ei.

Yrityksen perustaminen on kuitenkin (melkein aina) erittäin energiaa vievää ja jopa väsyttävää puuhaa. Sinun täytyy hoitaa sata muutakin asiaa, joten saatat väliaikaisesti tyytyä do it yourself -tyyppiseen ratkaisuun mitä tulee brändisi suunnitteluun. Pahimmillaan et mieti brändiäsi lainkaan vaan voit tyytyä nappaamaan logon jostakin netin syövereistä ilman selkeää strategiaa tai tietämystä siitä mitä valitsemasi logo oikein viestii.

Niin kuin alussa mainitsin, ihanteellisin aika brändäykselle on yrityksen perustamisen alkutaipaleella. Monilla voi se puoli kuitenkin jäädä hoitamatta joten mistä sitten tietää että on viimeistään korkea aika investoida huolelliseen ja strategiseen brändäykseen? Listasin alle muutaman vinkin jotka auttavat sinua tunnistamaan oikean ajankohdan.

1. Tunnistat millainen yrityksesi on ja mihin se on matkalla

Yrityksen perustajana on sinun tehtävänäsi pohtia mm. mitä yrityksesi tarjoaa, kenelle se sitä tarjoaa ja mitkä ovat yrityksesi tavoitteet. Vahvan pohjan päälle graafikko alkaa sitten rakentaa visuaalisia elementtejä jotka tukevat ajatusmaailmaasi. Lisäksi yhteisen projektinne alussa graafikko voi kysymyksillään auttaa sinua löytämään nämä toivotut vastaukset ja kirkastaa sen mitä et ehkä itse ole täysin osannut pukea sanoiksi.

Usein törmään siihen että yrityksen omistajalla on vahva visio siitä miltä yrityksen visuaaliset elementit tulisi näyttää ja joskus ne voivat olla täysin ristiriidassa sen kanssa millainen yrityksen strategia on. Tai vaihtoehtoisesti jätetään palkkaamatta graafikko sillä ei olla vielä varmoja miltä yrityksen tulisi näyttää visuaalisesti. Itse pyydän toki visuaalisia esimerkkejä toivotusta tyylisuunnasta projektin alussa, mutta samalla toivon että asiakas luottaa omaan ammattitaitooni sen verran että antaa myös vapautta uuden luomiselle. Mielestäni on täysin riittävää että tunnet oman yrityksesi ja tiedät mihin sen kanssa pyrit. Taitava graafikko kyllä luo sen pohjalta strategisen ja näyttävän brändi-ilmeen.

2. Et kehtaa esitellä yritystäsi

Olen kohdannut yrittäjiä jotka ovat rehellisesti kertoneet kuinka he vihaavat nykyistä logoaan tai eivät kehtaa ojentaa käyntikorttiaan pyydettäessä sillä se on niin ruma. Kerran jopa kuulin miten yrittäjä on sietänyt nettisivujaan vain olemalla käymättä niillä! Tällaiset tilanteet tekevät hallaa liiketoiminnallesi joten jos koet samanlaisia tuntemuksia, ala välittömästi kartoittamaan kenet palkkaisit apuun.

3. Yrityksesi puhuttelee vääränlaisia asiakkaita

Tämä on usein seikka jonka huomaa vasta ajan mittaa kun sinulle kirkastuu millaisia ovat hyvät ja huonot asiakkaat yrityksesi kannalta. Saatat ehkä miettiä miksi unelma-asiakkaasi päätyvät aina kilpailijallesi vaikka tarjoatte täysin samaa palvelua. Syy siihen voi olla yksinkertaisesti siinä että kilpailijasi brändi-ilme ja viestintä puhuttelee juuri oikeanlaisia asiakkaita kun taas sinun yrityksesi houkuttelee vain niitä valittavia ja tinkiviä asiakkaita vuodesta toiseen. Voihan olla että olet jopa parempi työssäsi kuin se kilpailijasi, mutta asiakkaat eivät pääse ikinä sitä kokemaan sillä mainontasi ei vaan yksinkertaisesti ole tarpeeksi kutsuvaa.

Ota siis askel parempaan ja kehitä brändi-identiteettiäsi niin että voit vihdoinkin alkaa houkutella toivottua kohdeyleisöä luoksesi ja kasvattamaan liiketoimintaasi.

4. Yrityksessäsi puhaltaa muutosten tuulet

Ehkä olet kyllästynyt myymään kaikille kaikkea sillä olet huomannut että se ei lopulta tuota tulosta. Ehkä olet esimerkiksi valokuvaaja ja päätät ryhtyä jatkossa kuvaamaan pelkästään häitä. Hääkuvaus on se mikä saa sinut syttymään ja haluat olla juuri se go-to vaihtoehto kun avioliiton satamaan astuva pari etsii valokuvaajaa.

Palkkaa siis graafikko ja kirkastakaa yhdessä uusi brändi-identiteettisi niin että se myös vastaa tarjottuja palveluitasi ja houkuttelee vaikkapa juuri niitä häitään suunnittelevia pariskuntia palveluidesi äärelle.

5. Haluat nostaa tasoa

Sen sijaan että näkisit brändäyksen yrityksesi kuluna, näe se investointina. Ehkäpä valmistat upeita tuotteita mutta koet että ihmiset eivät ole valmiita maksamaan niistä toivottua summaa ja he näkevät sinut “puuhastelijana”. Paras ratkaisu tähän on brändäys, sillä sen avulla tuotteillesi voidaan luoda arvoa jonka asiakkaatkin ennen pitkää tulevat huomaamaan. Suosittelen kuitenkin että tällaisissa skenaarioissa brändäys luotaisiin jo heti alussa sillä jo muodostuneita vaikutelmia on aina vaikeampi lähteä muokkaamaan jälkikäteen.

Kuvittele nyt että asiakas tilaa sinulta valmistamasi pipon jonka kiikutat postiin. Asiakas avaa postipaketin josta paljastuu tekemäsi tuote ja A4:lle printattu mustavalkoinen lähetyslista. Tuotteesta ei löydy logoasi eikä muitakaan materiaalitietoja. Voipi olla että tilaus jää asiakkaan viimeiseksi vaikka piposta hän pitäisikin.

Kuvittele nyt sama lähtötilanne. Asiakas avaa postipaketin josta paljastuu valmistamasi pipo jonka etureunassa komeilee graafikon huolella suunnittelema logomerkki. Myös logomerkin materiaali istuu tuotteeseen ja näyttää viimeistellyltä. Tuotteessa roikkuu myös tuotetägi, josta löytyy pipon pesu-ohjeet sekä käytetyt materiaalit. Lisäksi paketista lyötyy myös flyer johon olet kirjoittanut henkilökohtaisesti asiakkaalle pienen tervehdyksen ja kiittänyt tilauksesta. Flyerista löytyy myös suora linkki verkkokauppaasi jonne asiakas suuntaa seuraavaksi puhelimellaan. Sivut toimivat saumattomasti ja niissä on sama visuaalinen ilme kuin paketista löytyneissä printtimateriaaleissa. Asiakas tunnistaa myös logosi sivun yläreunasta. Hän selailee sivuja ja huomaa että sinullahan on vaikka mitä muita ihania tuotteita joita tilata.

Kummassakohan tilanteessa asiakas palaa verkkokauppaasi myös myöhemmin? Niinpä. Brändäyksen avulla yrityksesi saa uuden identiteetin joka houkuttelee toivottua kohdeyleisöä, henkii laadukkuutta ja antaa suuren kysynnän ansiosta sinulle myös syyn nostaa tuotteidesi hintoja.

Mikäli yrityksesi painii jonkin mainitsemani tilanteen kourissa tai haluat panostaa yrityksesi brändäykseen täysillä heti alkuun, naputtele minulle viestiä!