Pouta Creative | Brändisuunnittelu, Squarespace nettisivut & Shopify verkkokaupat

View Original

Miten tarkastella Squarespace nettisivujen analytiikkaa?

Mikäli nettisivusi on Squarespace alustalle rakennettu, onneksi olkoon! Pääset nimittäin muutamalla klikkauksella tutkimaan sivujesi kattavaa analytiikkaa. Tässä blogipostauksessa annan sinulle yleiskatsauksen Squarespacen analytiikkatyökalusta ja jaan vinkkejä siitä miten voit keräämilläsi tiedoilla kehittää verkkosivujasi entistäkin paremmiksi. Tai jos nettisivusi eivät toimi tällä hetkellä halutulla tavalla, voi vastaus löytyä analytiikan syövereistä.

Huom! En käy läpi ihan jokaista kohtaa analytiikkatyökalusta vaan keskityn muutamaan tärkeimpään ja helpoimmin tulkittavaan pääkohtaan. Mutta jos aihe kiinnostaa niin tutki työkalua ihmeessä laajemmin!

Sivujen liikenne

Kun olet kirjautunut omalle Squarespace tilillesi, klikkaa ihan alkuun kohdasta Analytics, jotta pääset näkemään yleiskuvan verkkosivustosi liikenteestä. Tässä näkymässä voit tarkastella yksittäisten vierailijoiden, käyntien ja sivun katseluiden määrää tietyn ajanjakson aikana. Valittavissa olevat ajanjaksot ovat:

  • Today = Tänään

  • Yesterday = Eilen

  • Week to Date = Viikko tähän asti

  • Last Week = Viime viikko

  • Month to Date = Kuukausi tähän asti

  • Last Month = Viime kuukausi

  • Last 30 Days = Viimeiset 30 päivää

  • Year to Date = Vuosi tähän asti

  • Last Year = Viime vuosi

  • Custom = Vapaavalintaiset päivät

Sivun yläreunassa näet viivakaavion joka antaa sinulle visuaalisen kuvan liikenteestäsi ja korostaa epätavallisia kävijäpiikkejä. Viivakaavion alla näet muutamia ympyräkaavioita, jotka antavat sinulle yhdellä silmäyksellä käsityksen siitä, kuinka ihmiset käyttävät verkkosivustoasi. Ja koska Squarespacea ei vielä saa täysin suomeksi, kirjaan alle suomenkieliset termit esitetystä graafista:

  • Top Sources by Visits = Suosituimmat lähteet käyntien mukaan

  • Top Devices by Visits = Suosituimmat laitteet käyntien mukaan

  • Top Browsers by Visits = Suosituimmat selaimet käyntien mukaan

  • Top Operating Systems by Visits = Suosituimmat käyttöjärjestelmät käyntien mukaan

Se mihin itse erityisesti kiinnitän huomiota on se mistä nettisivujeni kävijät tulevat sivuilleni ja millä laitteilla sivujani selataan. Mikäli esimerkiksi sinun nettisivuja selataan enemmän puhelimella kuin tietokoneella, täytyy sinun erityisesti kiinnittää huomiota siihen että sivusi on mobiilioptimoitu ja selailu on miellyttävää sekä selkeää puhelimella.

Kun klikkaat sivun yläreunasta löytyvästä valikosta Traffic Sources välilehden auki, pääset tutkimaan sivujesi liikennettä hieman syvemmin. Lähteet on jaettu muutamaan eri kategoriaan:

1. Direct eli suora liikenne

Kun joku kirjoittaa URL -osoitteesi selaimen osoitepalkkiin, tulkitaan se suoraksi liikenteeksi. Tai jos sivusi on tallennettu kirjanmerkkeihin (lucky you!) ja merkkiä klikataan, laskee Squarespace sen suoraksi liikenteeksi. Mikäli lähdettä ei pystytä jäljittämään, lisätään merkintä tähän kategoriaan.

2. Social eli sosiaalisen median kautta tuleva liikenne

Tämän kategorian alle lasketaan nimen mukaisesti kaikki ne käynnit sivustolle, jotka tapahtuvat sosiaalisen median kautta. Mikäli suosit esimerkiksi Instagramia markkinointikanavana, on hyvä ottaa selvää kuinka paljon liikennettä sitä kautta oikeastaan tuleekaan.

3. Search eli hakukoneiden kautta tuleva liikenne

Tämä kategoria erittelee mistä hakukoneista selailijat sivuillesi löytyvät. Useimmiten meillä suomalaisilla näkyy tässä kohtaa Google mutta myös Yahoo! tai Bing voivat vilahdella. Mikäli sivuillesi saavutaan paljon Googlen kautta, on se hyvä merkki siitä että sivujesi hakukonenäkyvyys on hyvällä tolalla.

4. Email eli sähköpostimarkkinoinnin kautta tuleva liikenne

Mikäli lähetät uutiskirjeitä Squarespacen kautta tai olet yhdistänyt Mailchimpin Squarspaceen, näkyy sitä kautta tuleva liikenne tässä kategoriassa. Mikäli käytät sähköpostimarkkinointiin jotakin muuta alustaa, kuten minä Flodeskia, ei analytiikka valitettavasti kirjaudu tänne.

Mikäli sinulla pyörii mainoksia Facebookissa, Instagramissa, Googlessa tai millä tahansa muulla alustalla, voit luoda kustomoituja URL-osoitteita tällä sivulla ja seurata tarkasti mainosten tehokkuutta.

5. Referral eli liikenne joka saapuu muiden sivujen kautta

Mikäli nettisivujesi osoite löytyy muiden yritysten sivuilta kuten vaikkapa jostain blogista, lisätään merkintä tähän kategoriaan. Mainittakoon tähän väliin että mikäli työskentelet Pouta Creativen kanssa, saatat saada portfoliostani kokonaan yhden sivun omistettuna yrityksellesi! Sivulta löytyy toki myös suorat linkit yrityksesi omaan verkkokauppaan tai nettisivuille, mikä parantaa sivujesi näkyvyyttä entisestään.

Maantieteellinen sijainti

Mikäli olet kiinnostunut verkkosivujesi kävijöiden maantieteellisestä sijannista, voit tutkia tietoja klikkaamalla ylävalikosta seuraavaksi Geography. Omat asiakkaani voivat tulla mistä päin tahansa mutta jos sinulla on bisnes joka toimii rajatummalla alueella, kannattaa tätä näkymää vilkuilla ja pohtia onko oman alueesi kävijöitä tarpeeksi ja voisiko asialle ehkä tehdä joitakin toimenpiteitä. Mainitsetko esimerkiksi sivuillasi tarpeeksi selkeästi millä alueella toimit?

Avainsanat & SEO

Kun klikkaat Search Keywords linkkiä niin saat käsiisi arvokasta tietoa avainsanoista. Sivun ylälaidassa näkyy neljä mittaria jotka ovat:

1. Clicks eli klikkaukset

Tämä luku kertoo kuinka monta kertaa ihmiset ovat napsauttaneet Googlessa verkkosivustollesi johtavaa linkkiä. Mikäli luku on suuri tai sinua tyydyttävä, onnittelut! Sivusi todella löytyy Googlen hauissa.

2. Impressions eli näytöt

Tämä luku kertoo kuinka monta kertaa ihmiset ovat nähneet verkkosivustollesi johtavan linkin Googlessa.

3. Click rate eli klikkaussuhde

Tämä prosenttiluku ilmoittaa kuinka moni ihminen on oikeasti nähnyt linkkisi Googlessa ja päättänyt lopulta klikata sitä.

4. Average position eli keskimääräinen sijainti

Tämä luku kertoo keskimääräisen sijaintisi kaikilla Googlen hakutuloksissa sijoittumiesi avainsanojen perusteella.

Kaavion alla piilee kuitenkin se todellinen kultakaivos nimittäin avainsanat. Sivun alalaidasta löytyvä luettelo nimittäin näyttää avainsanoja jotka löytyvät hakukoneista (eli yleisimmin Googlesta), klikkauksien määriä, näyttökertoja jne. Kun itse tarkastelen sivun alalaitaa ja avainsanojen listaa, huomaan että termi “pouta creative” näyttää löytyvän ensimmäiseltä sijalta Googlessa. Tämä osio sisältää siis uskomattoman arvokasta tietoa, joka voi auttaa sinua pohtimaan uusia sisältöideoita ja päättämään, mihin kohdistat hakukoneoptimoinnin. Löytyykö omasta listastasi niitä termejä joita kohdeyleisösi luultavimmin naputtelee hakukoneisiin?

Sivusisältö

Yksi ehkä helpoiten ymmärrettävistä sivuista on Site Content sivu joka löytyy Engagement linkin alta. Se kertoo hyvin selkeällä graafilla mikä sisältö tai sivu kerää eniten katseluita ja kun skrollaat sivua hieman alemmas, näet kuinka kauan kullakin sivulla viihdytään. 

Mikäli omilla verkkosivuillasi on blogi, saatat ehkä huomata mikä aihe herättää eniten kiinnostusta ja saa lukijat viihtymään sivuillasi. Voisiko tuo aihe synnyttää idean uudelle blogitekstille joka keräisi lisää lukijoita blogisi äärelle? Kun siis seuraavan kerran kaipaat sisältöideoita, kurkkaa sivujesi analytiikkaan!


Lomakkeet ja buttonit

Sivulta Form & Button Conversions löytyy myös mielenkiintoista dataa. Näet mm. kuinka paljon yhteydenottolomakkeita sivuillasi on täytetty ja mitä buttoneita eli nappeja klikkaillaan eniten. Itse esimerkiksi huomaan että tänä vuonna yhteydenottoja on lähetetty eniten elokuussa.

Kun selaat tätä sivua, pystytkö tekemään päätelmiä siitä millaiset kehotteet toimivat omilla verkkosivuillasi parhaiten? Tai onko sivuillasi kenties jokin lomake joka ei kerää klikkauksia lainkaan? Ehkä sen sijaintia tulisi siirtää tai sinne tulisi ohjata selailijoita selkeämmin ja usemmasta paikasta.


Google Analytics

Mikäli haluat kerätä vieläkin kattavampaa dataa sivujesi kävijöistä, voit lisätä Google Analyticsin helposti omille Squarespace nettisivuillesi. Noudata silloin seuraavia ohjeita.

  1. Klikkaa ihan ensimmäisessä valikossa kohtaa Settings ja sen jälkeen kohtaa Developer Tools.

  2. Valitse alavalikosta External API keys.

  3. Lisää seurantatunnuksesi ensimmäiseen laatikkoon jossa lukee yläpuolella Google Analytics.

  4. Tallenna lopuksi tekemäsi lisäykset.

Huomaa kuitenkin että datasi saattaa näkyä Google Analyticsissä vasta vuorokauden kuluttua.

Mikäli et halua että Google Analytics laskee sinun omat vierailusi kävijadataan mukaan, rajaa oma IP-osoitteesi pois. Englanninkieliset ohjeet löytyvät täältä.

Haluatko parantaa hakukonenäkyvyyttäsi? Tilaa Squarespace SEO opas, joka tarjoaa sinulle konkreettisia vinkkejä.