Näin brändilleni luotiin kustomoitu kuvapankki

Jokainen säännöllistä markkinointia toteuttava pienyrittäjä tiedostaa, että laadukkaiden valokuvien tarve on tänä päivänä hyvin suuri. Kuvia tarvitaan vähintäänkin sosiaalisen median tilille, nettisivuille sekä uutiskirjeisiin. Mikäli yrityksesi valmistaa joitakin fyysisiä tuotteita, tarvitaan kuvia lisäksi erilaisiin printtimateriaaleihin kuten esitteisiin.

Omalle brändilleni luotiin hiljattain kustomoitu kuvapankki yhteistyössä valokuvaaja Linda Erosen kanssa. Tässä postauksessa avaan palvelua ja omaa kokemustani pilottiasiakkaan roolissa hieman tarkemmin, jotta sinäkin voit pohtia olisiko kyseinen palvelu omiin tarpeisiisi sopiva.

Valokuvien merkitys

Vahva brändi koostuu monista eri osista, joista yksi on visuaalisuus, eli se miltä brändi oikein näyttää. Brändisuunnittelijana luon asiakasyrityksilleni yleensä vähintäänkin logoperheen (sis. päälogo, toissijainen logo ja favicon), väripaletin sekä typografian. Näiden lisäksi määrittelen yleensä ilmeeseen sopivan kuvatyylin, sillä jokainen yritys tarvitsee myös valokuvia. Kuvia tarvitaan vähintäänkin somemarkkinointiin mutta myös nettisivuja tulisi kuvittaa sopivilla kuvituskuvilla. Valokuvat ovat nimittäin monesti se ensimmäinen asia jotka synnyttävät katsojissa erilaisia tuntemuksia. Jos valokuvat on summanmutikassa valittu ja ne “riitelevät” muun ulkoasun kanssa, annamme potentiaalisille asiakkaillemme ristiriitaisia signaaleja.

Graafiseen ohjeistoon määritelty yhtenäinen kuvatyyli auttaa yrittäjää mm. seuraavissa tilanteissa:

  • Yrittäjä pystyy etsimään sopivia valokuvia erilaisista kuvapankeista

  • Yrittäjä pystyy esittelemään kuvatyylin valokuvaajalle, joka osaa ottaa brändiin istuvia valokuvia

  • Yrittäjä voi itse opetella ottamaan sopivia valokuvia kun tyyli on etukäteen selvillä

Yllä Pouta Creativelle toteutettuja yhtenäisiä brändikuvia. Kuvissa on selkeä tyyli ja monipuolisia rekvisiittoja, jotka soveltuvat luovaan alaan jolla toimin. Myös brändivärejä on ripoteltu kuviin luovasti rekvisiittojen avulla.

Sisällön suunnittelu

Ennen kuvapankin varsinaista kuvaamista, on tärkeä ensin suunnitella mitä kuvissa voisi näkyä. On hyvä pohtia millaiset rekvisiitat kuvaavat omaa brändiäsi ja millainen kuvasisältö on oikeasti sellaista, joka sopii tarpeisiisi. Oman kuvapankin pitäisi nimenomaan auttaa sinua markkinnoinnissa ja tekstisisällöt tulisi olla helposti liitettävissä kuviin. Itse toivoin kuviin rekvisiitaksi mm. kannettavaa tietokonetta, kahvikuppia, hedelmiä, kukkia ja muistiinpanovälineitä.

Toinen seikka mitä tulisi pohtia on brändin omat värit ja sävymaailma. Sopiiko brändiisi enemmän valoisuus ja raikkaus vai sittenkin tummanpuhuva tunnelma? Entä toivoisitko kuviisi runsautta vai sittenkin minimalistisuutta. Mikäli yritykseltäsi löytyy graafinen ohjeisto, vastaus löytyy todennäköisesti helpoiten sieltä. Voit toki myös konstultoida brändisuunnittelijaa tai valokuvaajaa.

Lindan kanssa pidimme ihan alkuun etäpalaverin, jossa kävimme läpi omia toiveitani kuvien suhteen. Lopputuloksista huomasin, että toiveistani oli napattu kiinni vahvalla ammattitaidolla! Sisältö oli hyvin pitkälti sellainen, mitä olin omissa mielikuvissani ajatellut.

Kuvaussuunnitelma

Palaverin pohjalta Linda koosti minulle kuvaussuunnitelman katsottavaksi. Sen myötä pääsin jo hieman fiilistelemään tulevia kuvia ja pystyimme toteamaan että olemme samalla sivulla kuvien suhteen. Mikäli tässä kohtaa olisi ollut jotakin korjattavaa, olisimme voineet vielä viilata suunnitelmaa varsinaista kuvauspäivää varten.

Kuvaussuunnitelmaan oli listattu moodboardit rekvisiitoista kuin myös eri kuvakulmista. Sen lisäksi suunnitelmasta kävi ilmi värimaailma sekä brändini oma tyyli. Konkreettinen suunnitelma auttaa hienosti kuvapankin tilaajaa hahmottamaan alustavasti miltä lopputulos tulee suurin piirtein näyttämään. Mikäli et ole tippaakaan visuaalinen ihminen, on kuvaussuunnitelmasta sinulle paljon hyötyä!

Kuvauspäivä

Kuvauspäivä järjestettiin Turussa eli yrittäjänä pystyin itse keskittymään normaaleihin työaskareisiin täällä Espoossa. Pääsin kuitenkin varsinaisena kuvauspäivänä viestittelemään lyhyesti valokuvaajan kanssa ja näin pienen kurkistuksen siihen millaisia kuvia oli jo otettu. Tässä kohtaa pystyin vielä kertomaan omia kommenttejani ja jakamaan fiiliksiäni. Sain myös varmuuden siitä että lopullisista kuvista olisi tulossa brändini mukaiset.

Kenelle palvelu soveltuu

Koen että tämän palvelun testaaminen pilottiasiakkaana oli ihan huippu juttu! Tämä on sellainen kuvapalvelu, josta todella moni yrittäjä voisi hyötyä. Koko projekti toteutui todella jouhevasti ja nopealla aikataululla. Linda sai toiveistani hyvin kiinni ja lopputuloksena sain 20 brändiini sopivaa valokuvaa, joita voin monipuolisesti hyödyntää markkinoinnissani. Tämän helpompaa kustomoidun kuvapankin hankkiminen ei voi olla!

Tällaisesta omalle brändille räätälöidystä kuvapankista hyötyvät ihan kaikki, niin kokeneemmat yrittäjät kuin omaa yrittäjän polkua vasta aloittelevat tahot. Uskon, että palvelu on oiva ratkaisu erityisesti tuoreille yrittäjille, joilla on pieni budjetti ja tarve laadukkaille brändikuville heti toiminnan alussa. Tämä palvelu on matalan kynnyksen ratkaisu, johon on helppo tarttua. Saat uniikin setin ammattilaisen ottamia valokuvia, jotka on toteutettu juuri sinun tarpeitasi kuunnellen.

 

Pouta Creativella on ilo tehdä yhteistyötä Linda Erosen kanssa tämän palvelun tiimoilta ja saan tarjota asiakkailleni -20% alennuksen kyseiseen palveluun. Olit sitten nykyinen, vanha tai tuleva asiakkaani, autan sinua hankkimaan brändillesi sopivan kuvapankin!

Seuraava
Seuraava

Vieraskirja: Tunnepolkusi