Näin keräät nettisivuillesi vierailijoita orgaanisesti

Oletko investoinut juuri uusiin nettisivuihin tai kenties harkitset parhaillaan niiden teettämistä ammattilaisella? Loistavaa, yrityksen omat nettisivut ovat portti niin moniin mahdollisuuksiin! Jotta investointisi voi todella tuottaa tulosta, on kotisivuillesi kuitenkin saatava vierailijoita. Yksikään nettisivu ilman katsojia ei nimittäin lisää kassavirtaa.

Moni naisyrittäjä saattaa olla siinä harhaluulossa että kun uudet websuunnittelijan luomat nettisivut ovat julki, voi hanskat nostaa naulaan. Suurin työ on tehty ja nyt voi vaan odottaa että sisältöihisi käydään perehtymässä. Voi kunpa se olisikin näin helppoa. Ei ole kuitenkaan tarvetta hätääntymiselle, jatka vaan rauhassa lukemista. Tämä blogipostaus on luotu juuri sinua varten. Aihe sopii loistavasti myös heille kenellä nettisivut ovat olleet jo pidemmän aikaa pystyssä, mutta kävijämäärän kasvattaminen on vasta nyt alkanut kiinnostaa.

Tässä postauksessa autan sinua kasvattamaan nettisivujesi kävijämäärää orgaanisesti. Kerron sinulle konkreettisia vinkkejä, joiden avulla saat kerättyä silmäpareja sisältösi pariin täysin ilmaiseksi. Toivon mukaan saat sen myötä sivujesi vierailijoista myös maksavia asiakkaita.

Mitä tarkoittaa orgaaninen liikenne?

Ennen kuin siirrymme itse vinkkeihin, on hyvä kerrata mitä ylipäätään tarkoitetaan orgaanisella verkkosivuliikenteellä. Orgaaninen liikenne tarkoittaa sellaista verkkosivuston liikenteen lähdettä, jossa verkkosivuston kävijä on tullut sivustolle ilman maksettua mainontaa. Tämä liikenne syntyy luonnollisesti hakukoneiden, sosiaalisen median jakojen, suosittelujen ja muun ei-maksetun näkyvyyden kautta. Pienyrityksillä harvemmin on isoja mainosbudjetteja käytössään, joten orgaanisen liikenteen kasvattamiseen on syytä panostaa.

Kävijämäärän seuraaminen

Jotta pääset selville siitä kasvaako kävijämääräsi, on hyvä tutustua siihen miltä tilanteesi näyttää ns. lähtötilanteessa. Mikäli olet vasta julkaisemassa sivujasi, ei vertailukohdetta juuri ole ja voit suoraan perehtyä seuraaviin kohtiin. Jos taas sivusi ovat olleet vaikka pari vuotta auki, on hyvä pistää ylös keskimääräinen kävijämääräsi jotta voit seurata määrän kehittymistä. Voit esimerkiksi tarkistaa kuinka paljon kävijöitä on kuukausi- ja vuositasolla.

Jos nettisivusi sijaitsevat Squarespace alustalla, voit helposti suunnata sen analytiikkatyökaluun tarkastelemaan lukujasi. Suosittelen myös lukemaan blogipostaukseni; Miten tarkastella Squarespace nettisivujen analytiikkaa? Analytiikkatyökalu näyttää sinulle kätevästi mm. mitä kautta kävijät saapuvat sivuillesi ja miten omat sivusi näkyvät eri hakukoneissa.

Vinkki: Jos sinulta löytyy oma blogi, suosittelen tarkistamaan millaiset postaukset keräävät eniten lukijoita. Kenties huomaat jonkin tietyn kaavan ja pystyt luomaan aiheen ympäriltä enemmänkin yleisöäsi kiinnostavaa sisältöä.

Mainosta somessa

Mikäli Instagram on sinulle markkinointikanava numero yksi, on tärkeää luoda sinne säännöllistä sisältöä. Näin tulet kasvattaneeksi mielenkiintoa yritystäsi kohtaan ja kun seuraajasi viimeinkin kokee olevansa palveluihisi valmis, suuntaa hän mitä todennäköisimmin suoraan nettisivuillesi. Lisää tarinoihin suoria linkityksiä nettisivuillesi, joita seuraajasi pystyvät matalalla kynnyksellä klikkailemaan. Muista että toistoa tulee tehdä kyllästymiseen asti! Vaikka sinusta tuntuu että olet linkannut ajanvarausjärjestelmääsi tai yhteydenottolomakettasi jo lukuisia kertoja, on se todennäköisesti vasta ihan murto-osan tiedossa.

Muista optimoida yrityksesi bio, äläkä vain unohda lisätä linkkiä nettisivuillesi. Mikäli yrityksesi toiminta on laajaa, suosittelen luomaan kokonaisen linkkipuun. Sen avulla vierailijat pystyvät helposti navigoimaan itsensä esimerkiksi blogiin, palveluesittelyyn tai yhteydenottolomakkeeseen. Mikäli kotisivusi sijaitsevat Squarespacessa, on oman linkkipuun luominen varsin helppoa. Jos taas luot linkkipuun jonkin ulkoisen alustan avulla (kuten esim. Linktreetä hyödyntäen), ei kävijät välttämättä päädy omille sivuillesi. Googlen silmissä olisi suotuisampaa, että selailijan klikatessa biosi linkkiä, päätyy hän suoraa omistamillesi nettisivuille. Tällöin siirtyminen on saumatonta ja linkkisivusi näyttää oman brändisi mukaiselta. Se on ikään kuin digitaalisen kotisi eteinen.

Vinkki: Mikäli kaipaat omaa linkkipuuta Squarespace nettisivuillesi, ota yhteyttä niin luodaan sinulle sellainen. Mikäli käytät Flodeskia uutiskirjemarkkinointiin, voit luoda linkkipuun kätevästi myös siellä.

Aloita blogi

Blogi on kerrassaan loistava tapa lisätä hakukonenäkyvyyttä. Postauksiin tulee kirjoitettua rutkasti sellaisia termejä, joita asiakkaasi parhaillaan etsivät Googlesta ja pikku hiljaa sivusi alkaa nousta ylöspäin hakutuloksissa. Näkyvyyteen vaikuttaa myös sivujen säännöllinen päivittäminen, joten jokainen julkaistu blogipostaus osoittaa Googlelle aktiivisuutta. Paitsi että blogi lisää näkyvyyttä, on se mainio keino myös osoittaa vahvaa osaamistasi. Julkaisemalla postauksia omaan työhösi liittyen, näyttäydyt todellisena ammattilaisena.

Mikäli koet haasteita blogipostausten keksimisessä, pyri pohtimaan millaisia kysymyksiä tai tarpeita omalla asiakaskunnallasi saattaisi olla. Nouseeko mieleesi kenties joitakin teemoja joita sinulta tiedustellaan usein ja voisiko niistä ryhtyä koostamaan postauksia?

Vinkki: Mikäli oma kohderyhmäsi on vielä hämärän peitossa, on brändisuunnittelu sinulle ajankohtainen. Ottamalla yhteyttä voimme yhdessä lähteä selkeyttämään brändisi ydintä. Sen myötä myös markkinointiin tulee helppoutta.

Mainosta uutiskirjeissä

Oma uutiskirje on loistava tapa ohjata kävijöitä suoraan kirjeestä nettisivuillesi. Luo ensin kirje mielenkiintoisesta ja asiakkaitasi hyödyttävästä aiheesta ja lisää suora linkitys kotisivuillesi. Uutiskirjeissä voit hyödyntää samoja markkinointisisältöjä kuin somessakin, mutta usein julkaisutahti on hitaampi. Tyypillisesti uutiskirjeitä lähetetään vain muutamia yhtä kuukautta kohden, siinä missä somemarkkinointia voidaan tehdä päivittäin. Sisällön luominen on sähköpostimarkkinoinnissa yleensä harkitumpaa ja sisältöä saatetaan luoda perusteellisemmin.

Uutiskirjeet ovat kelpo tapa mainostaa nettisivujesi sisältöjä, uutta blogipostausta tai vaikkapa verkkokurssin myyntisivua. Esittele sisältöä juuri sopivan houkuttelevasti uutiskirjeessäsi ja ohjaa kiinnostunut lukija sitten sivuillesi lukemaan lisää.

Vinkki: Mikäli oman uutiskirjeen perustaminen on vasta haaveissa, suosittelen tutustumaan Flodesk verkkokurssiini joka auttaa sinua pääsemään alkuun sähköpostimarkkinoinnissa. Lisäksi saat kauttani -50% alennuksen tuolle käyttäjäystävälliselle alustalle.

Hoida SEO asetukset kuntoon

Jotta Google ei paina sivujasi turhaan liian alas hakukoneissa, kiinnitä huomiota SEO asetuksiisi. Asetuksilla ei viitata tässä kohtaa tekstisisältöihin sivuilla, vaan niihin säätöihin joita tehdään Squarespacessa ns. “verhon takana”. Tarkista mm. että olet lisännyt jokaiselle sivulle sekä blogipostaukselle omat sivukuvaukset ja että kaikki linkkisi varmasti toimivat. Tämän lisäksi olisi syytä kiinnittää huomiota sivuillasi oleviin valokuviin, onhan ne pakattu tarpeeksi pieniksi ja nimetty niin että Google pystyy poimimaan myös kuvista suotuisia termejä?

Vinkki: Valmis lista kaikista Squarespacen SEO asetuksista on kätevästi hankittavissa täältä.

Tee yhteistöitä & markkinoi

Niin kuin olet jo ehkä tästä postauksesta osannut päätellä, jokainen sivuillesi vievä linkki lisää hakukonenäkyvyyttäsi ja tuo näkyvyys lisää mahdollisuuksiasi nostattaa kävijämääriäsi. Pohdi siis erilaisia keinoja tulla entistäkin paremmin näkyväksi. Pystyisitkö vierailemaan toisen yrittäjän blogissa tai podcastissa ja samalla mainostaa omia nettisivujasi? Vai oletko kenties menossa tapahtumaan ja painatat mukaan markkinointimateriaaleja? Hienoa, muistathan lisätä niihin myös nettisivujesi osoitteen. Oli alasi siis mikä tahansa, kannattaa sinun miettiä vähintäänkin muutama erilainen tapa jolla markkinoida nettisivujasi.

 

Haluatko lisätä nettisivujesi näkyvyyttä Pouta Creativen vieraskirjan avulla? Täytä lomake ja voit päästä kertomaan oman yrittäjätarinasi sekä keräämään enemmän silmäpareja sivuillesi.

Edellinen
Edellinen

Vieraskirja: Laakso Interior

Seuraava
Seuraava

Vieraskirja: Linda Eronen