Vinkkejä websuunnittelijan valintaan

Kun yritykselläsi on tarve omille nettisivuille, etkä halua luoda niitä itse, on aika palkata websuunnittelija. Mutta jos aihe on sellainen mistä et juuri mitään ymmärrä, voi sopivan tahon valitseminen tapahtua täysin sattumanvaraisesti. Ja jos käy oikein huonosti, voi edessä olla kivinen tie.

Palvelutarjontaani on jo useamman vuoden kuulunut Squarespace nettisivujen sekä Shopify verkkokauppojen toteutus. Asiakkailtani olen vuosien mittaan kuullut monenlaisia kokemuksia eri websuunnittelijoiden kanssa työskentelystä ja olen pannut merkille että tämän alan kirjo on hyvin laaja. Osa yrittäjistä ei ole kokenut että he olisivat voineet vaikuttaa nettisivujensa ulkoasuun ja osa on kokenut nykyisten sivujen itsenäisen päivittämisen mahdottomaksi. Niinpä he ovat saapuneet luokseni ja yllättyneet positiivisesti.

Kokemukseni kirvoittivat minut koostaamaan aiheesta kokonaisen blogipostauksen. Jaan muutamia vinkkejä siitä, mitä kannattaa ottaa huomioon kun valitset yrityksellesi sopivaa websuunnittelijaa. Kun teet edes pientä taustatutkimusta, voit löytää itsellesi timanttisen partnerin, jonka puoleen kääntyä aina tarpeen tullessa!

Portfolio

Ensivaikutelman synnyttämiseksi on hyvä tutustua websuunnittelijan portfolioon. Voit törmätä tekijään esimerkiksi Instagramissa ja ihastua feedistä löytyviin teoksiin. Suosittelen kuitenkin, että suuntaat myös suunnittelijan omille nettisivuille tutustumaan. Jos ne eivät nimittäin ole kunnossa tai niitä ei ole lainkaan, alkaisi ainakin itsellä hälytyskello soimaan päässä. Websuunnittelijan omat verkkosivut vain yksinkertaisesti pitää olla kunnossa ja on hyvä merkki jos ne ovat jollakin tavalla erityisen houkuttelevat tai erottuvat.

Portfoliosta tulisi löytyä aiemmin toteutettuja projekteja, joita voit käydä kurkkimassa. Voit hyvin myös tarkastella muita alasivuja ja pohtia millaisia tuntemuksia sinulle niistä herää.

Nettisivujen alusta

Koen että jokainen ammattilainen osaa viestiä asiakkailleen sen, miten sivut tullaan luomaan. Rakennetaanko ne esimerkiksi jollekkin hyväksi havaitulle alustalle kuten Squarespacelle. Mikäli tarjouksen saamisen jälkeen olet tulevasta alustasta edelleen epävarma, kannattaa sitä erikseen vielä tiedustella. Tämä on tärkeä tieto siksi, että sivujen luovutuksen jälkeen sivut jäävät sinun vastuullesi. Jos verkkosivut on toteutettu jollekin monimutkaiselle alustalle jota vain ammattilaiset osaavat käyttää, koituu siitä sinulle iso hintalappu. Jos olet pienyrittäjä kuka haluaa osata tehdä pieniä teksti- tai kuvamuutoksia jatkossa itsenäisesti, soveltuu Squarespace sinulle mainiosti.

Yksi seikka mihin kannattaa myös kiinnittää huomiota on se, että luvataanko sinulle osaamista monille eri alustoille? Kertooko suunnittelija että sivut voidaan toteuttaa Wixille, Wordpressiin, Webflowhun tai vaikka Shopifylle? Olen itse sitä mieltä, että kun suunnittelija on keskittynyt vain yhteen tai kahteen eri alustaan, voi hän todella olla rautainen tekijä. Yhdenkin alustan omaksuminen täydellisesti vie todella paljon resursseja, joten jos kirjo on laaja, ei alustoja välttämättä hallita läpikotaisin.

Pouta Creative on rajannut alustat kahteen. Nettisivut toteutetaan Squarespacelle ja verkkokaupat Shopifyhyn. Tällöin pystyn auttamaan sekä palvelujen tarjoajia sekä heitä, ketkä myyvät fyysisiä tuotteita.

Mikäli sinulla itselläsi on vaatimuksia alustan suhteen ja haluat ne välttämättä vaikka Wordpressille, ei silloin kannata lähestyä kuin vain niitä tahoja, jotka tuntevat tuon alustan kuin omat taskunsa.

Projektin aikataulu & työvaiheet

Pouta Creativen kattavasta tarjousoppaasta löydät aina alustavan arvion projektin kestosta. Lisäksi listaan pääpiirteittäin kaikki eri työtehtävät siinä järjestyksessä kuin ne projektissa ovat. Infoan myös selkeästi mitä asiakas tulee vastaanottamaan projektimme päättyessä.

Mikäli oman websuunnittelijan palkkaaminen on edennyt tarjouksen pyytämiseen asti, suosittelen perehtymään annettuun tarjoukseen huolella. Mikäli huomaat jotakin epämääräistä tai koostettu tarjous ei sittenkään vakuuta, voit jatkaa vielä sen oikean etsimistä. Infoa tästä kuitenkin suunnittelijalle sillä ghostaaminen on todella ikävää! Mikäli sinulla herää saamastasi tarjouksesta kysyttävää, on hyvä kertoa niistä avoimesti. Pahin virhe olisi olettaa tarjouksen sisältävän jotain, mitä siinä ei ole lainkaan mainittu.

Suositukset

Yleensä hyvät tekijät keräävät suosituksia kun työvuosia alkaa kertyä mittariin. Voi olla että yrittäjäkollega tai tuttavasi suosittelee sinulle websuunnittelijaa, jolta päädyt pyytämään tarjousta. Tällaisissa tilanteissa suosittelen kuitenkin vielä hieman perehtymään tekijään hänen omien nettisivujensa kautta. Tutustu hänen portfolioon sekä palvelutarjontaan ja pohdi sopisiko tekijä myös toteuttamaan sinun omat verkkosivut.

Toinen keino on suoraan kartoittaa sopivia websuunnittelijoita ja etsiä mahdollisia palautteita heidän omilta nettisivuiltaan. Mikäli sieltä nousee esiin muutama todella hyvä palaute, on tekijä mitä todennäköisimmin oikein hyvä valinta.

“Ilonalla on projektin vetämiseen loistava ote ja apunaan modernit työkalut, jotka mahdollistivat projektin joustavan ja silti tehokkaan etenemisen.”

Hinta

Valitettavan usein tekijä valitaan puhtaasti hinnan perusteella. Facebookissakin törmää jatkuvasti ilmoituksiin jossa haetaan hyvää tekijää mahdollisimman halvalla. Fakta on kuitenkin se, että laatu ja halpa hinta eivät kävele käsi kädessä. Kukaan itseään kunnioittava ammattilainen ei toteuta kokonaisvaltaisia nettisivuja viidelläkympillä. Monesti korkeampi hinta on tae laadusta ja tyypillisesti lasku on maksettavissa useassa osassa. Pelkän hinnan tuijottamisen sijaan on hyvä pohtia mitä kaikkea projekti kattaa ja onko investointi sellainen joka maksaa itsensä kyllä ajan myötä takaisin. Hyvänä esimerkkinä tästä on eräs asiakkaani, kenelle toteutin Shopify verkkokaupan. Laadukkaan myyntikoneiston myötä hän onnistui samaan investointinsa takaisin vain kahden myyntiviikon jälkeen.

Mikäli tarjous vaikuttaa hyvältä mutta se on muutamia satasia yli budjettisi, voit tiedustella suunnittelijalta sitäkin mahdollisuutta että tarjouksesta tiputtaisi jotakin vähemmän olennaista pois. Tarjousta ei siis tarvitse hylätä täysin jos se tuntuu sillä hetkellä liian korkealta. Itse mieluusti neuvottelen tarjouksen sisällöstä ja voin pohtia mitä siinä oli sellaista jonka voisi jättää pois hinnan alenemiseksi.

Kommunikointi & fiilis

Kun hyvä tekijä on mielestäsi löytynyt, on hyvä kuunnella vielä omia tuntemuksiasi. Onko kommunikointi sujuvaa ja tuleeko sinulle tekijästä ylipäätään hyvä fiilis? Tuntuuko sinusta että toiveesi ja tarpeesi tulevat kuulluksi ja suunnittelija vaikuttaa innostuneelta toteuttamaan juuri sinun yrityksesi digitaalisen kodin? Hyvän fiiliksen syntyminen on todella tärkeää sillä tulethan luovuttaneeksi palan yritystäsi hetkeksi toisen käsittelyyn. Mikäli luottamusta ei ole, on projektista tulossa haasteellinen. Luota siis omaan intuitioosi tässäkin asiassa.

 

Haluatko ulkoistaa nettisivuprojektisi Pouta Creativelle?

Edellinen
Edellinen

Vieraskirja: Tunnepolkusi

Seuraava
Seuraava

Vieraskirja: Laakso Interior