Pouta Creative | Brändisuunnittelu, Squarespace nettisivut & Shopify verkkokaupat

View Original

Miksi visuaalisen ilmeen on tärkeä olla yhtenäinen?

Oletko koskaan ollut tilanteessa jossa jonkin yrityksen sosiaalisen median tili on näyttänyt upealta ja kun olet vihdoin klikkaillut itsesi heidän nettisivuilleen, olet miettinyt onko kyseessä sama brändi vai jouduitko ehkä väärän yrityksen sivuille? Olen monesti todistanut vastaavanlaisen tilanteen ja se tuntuu hyvin sekavalta eikä varsinkaan herätä luottamusta. Et taatusti halua, että juuri sinun yrityksesi antaa edellä mainitun ensivaikutelman potentiaaliselle asiakkaalle.

Yhtenäisen brändi-identiteetin olemassaolo on yksi tärkeimmistä brändäykseen liittyvistä asioista. Se on elintärkeää pienille yksityisyrittäjille, joilla asiakaskunta ei välttämättä ole vielä kovin suuri, sillä ensivaikutelman voi antaa vain kerran. Näyttävä visuaalinen ilme antaa yrityksellesi mahdollisuuden loistaa ja erottua massasta.

Kirjasin alle muutamia syitä siihen miksi yhtenäisyys todella on niin tärkeää.

1. Hyvä ensivaikutelma

Kun asiakkaasi saapuu vaikkapa nettisivuillesi, kestää ensivaikutelman muodostuminen vain muutamia sekunteja. Sen vuoksi on erittäin tärkeää, että vaikutelma on positiivinen eikä päinvastoin. Haluat varmasti antaa ammattimaisen kuvan yrityksestäsi etkä näyttäytyä amatöörinä. Kun käytät yritystäsi varten suunniteltuja elementtejä niin verkkosivuillasi, sosiaalisessa mediassa kuin printtimateriaaleissasikin, olet oikealla polulla! Yhtenäinen brändi-ilmekään ei silti takaa täydellisen ensivaikutelman antamista, jos muut osa-alueet ontuvat. Katsojan tulisi esimerkiksi saada selkeä kuva siitä mitä yritys tarjoaa. Sen perusteella hän muodostaa mielikuvan siitä, kuuluuko hän itse kohderyhmään.

2. Luottamuksen rakentaminen

Kun käytät toistuvasti ja strategisesti samoja fontteja, värejä ja grafiikoita, alat pikku hiljaa rakentaa tunnistettavaa brändiä. Samalla yleisösi näkee yrityksesi luotettavana, sillä viestit heille koko ajan samalla johdonmukaisella tavalla. He alkavat muistaa yrityksesi ja voivat pian tunnistaa palvelusi vain näkemällä somessa pilkahduksen mainoksestasi. Luottamuksen rakentumiseen vaikuttavat vahvasti myös laadukas asiakaspalvelu ja esimerkiksi puhetyyli, jolla yritys viestii.

3. Ajan säästäminen

Kun yritykseltäsi löytyy graafinen ohjeisto, voit huoletta nojata annettuihin ohjeisiin ja säästää aikaa. Sinun ei siis tarvitse joka ikinen kerta somemainosta luodessasi miettiä mitähän fonttia tällä kertaa käyttäisi ja minkä värinen tausta voisi kuvassa toimia. Päinvastoin tiedät täsmälleen mikä fontti valitaan otsikkoon ja mikä väri paletissasi toimii huomiota herättävänä esim. alekampanjaa luodessasi. Säästät siis rutkasti aikaa ja tiedät että materiaalisi toimivat ja aktivoivat kohdeyleisöäsi. Johdonmukaisuus markkinointimateriaaleissa on myös tie luottamuksen kasvattamiseen.

4. Voittoa tuottava yritys

Johdonmukainen visuaalinen ilme auttaa yritystäsi menestymään. Kun brändisi näyttäytyy tasaisena potentiaalisille asiakkaillesi, alkaa se myös viehättää heitä. Sen avulla saat lisää tarjouspyyntöjä, myyntejä ja asiakkaita - eli sinulla on ennen pitkää voittoa tuottava yritys!

Mitä haittoja epäjohdonmukaisesta yritysilmeestä sitten on? Se valitettavasti karkottaa asiakkaita, sillä luottamusta ei synny. Punainen lanka on kadoksissa ja sen aistivat myös asiakkaat. Olet ehkä keksinyt upean tuotteen markkinoille tai tarjoat timanttista palvelua. Et taatusti halua että kaikki se potentiaali menestyvälle bisnekselle kaatuu siihen että yrityksesi ilme ei ole hiottu kuntoon.

Jos haaveilet yhtenäisestä yritysilmeestä - olen täällä sinua varten. Haluaisin auttaa sinua luomaan hyvän ensivaikutelman asiakkaillesi ja sitä kautta kasvattamaan yrityksesi menestystä. Klikkaa alla olevaa nappia ja mietitään yhdessä miten voisin parhaiten auttaa sinua!