Ennen kuin palkkaat graafikon, kysy itseltäsi nämä kysymykset
Oletko valmis luottamaan graafikkoon?
Usein kuvitellaan että jos palkkaat graafikon, täytyy sinulla olla jo selvä käsitys siitä millainen yritysilme sinulle tulisi luoda. Olen kohdannut tilanteita jossa asiakas on jopa hieman nolona myöntänyt ettei tiedä millainen logon tulisi olla. Monesti vastaan tulee myös tämänkaltaisia ilmoituksia: “Tiedän millaisen logon haluan, mutta tarvitsen vain graafikon toteuttamaan sen”. Uskaltaisin väittää että tälläisissä tapauksissa on harvoin kartoitettu ensin yrityksen strategiaa ja vasta sen jälkeen alettu piirtämään havaintojen pohjalta logoa. Toki poikkeuksia varmasti on!
Ei siis haittaa vaikka sinulla ei olisi hajuakaan tulevasta visuaalisesta ilmeestäsi. Riittää että olet kartalla siitä millainen yrityksesi on ja mihin se on matkalla. Jos ja kun teet päätöksen graafikon palkkaamisesta avuksesi, täytyy sinun osata siis luottaa suunnittelijaan jonka olet valinnut. Luota heidän prosessiin, valintoihin ja neuvoihin. Brändien luominen on kuitenkin graafikoiden jokapäiväistä työtä, joten he varmasti tietävät mitä tekevät. Heittäydy siis mukaan yhteiseen projektiin avoimin mielin ja ole vastaanottavainen uusille ideoille!
Voitko sitoutua käyttämään yrityksellesi suunniteltuja materiaaleja?
Ei ole mitään järkeä palkata graafikkoa isolla rahalla ja päätyä käyttämään materiaalipankista vain logoa koska et oikein tykkää niistä väreistä mitkä hän yrityksellesi valitsi ja jotka kyllä kuulemma viestii yrityksesi arvoja. Älä myöskään “mixaa” omia valitsemiasi kivoja fontteja graafikon määrittelemiin fontteihin. Olet palkannut ammattilaisen syystä, miksi siis sivuuttaisit sen?
Oletko valmis käyttämään aikaa huolelliseen suunnitteluprosessiin?
Rakastan työskennellä asiakkaiden kanssa joista huokuu motivaatio ja jotka antavat kommenttinsa ajallaan. Valitettavasti näin ei aina ole ja pystyn kyllä ainakin itse aistimaan jos asiakas ei olekaan täysin keskittynyt ruudun toisella puolella yhteiseen muutaman viikon intensiiviseen projektiimme. Tällöin valitettavasti myös oma motivaatio saattaa väistämättä laskea joten on molempien edun mukaista että projekti hoidetaan sellaisena ajankohtana kun yrittäjälle itselleen sopii.
Valitettavan usein kohtaa myös asiakkaita joilla on liian tiukka aikataulu brändäysprojektiin ja he toivovat laadukkaan yritysilmeen syntyvän viikossa. Strategisen identiteetin suunnittelu kestää aina useamman viikon joten olisin huolissani jos saisin joltakin graafikolta tarjouksen missä hän kertoo toimittavansa logoaineiston viikon päästä. Ole siis realisti ja mieti milloin sinulla on parhaiten aikaa ja energiaa panostaa täysillä brändäykseen sillä siihen tarvitaan myös sinun panostasi yrityksen perustajana.
Pystytko antamaan suunnittelijalle tarpeeksi informaatiota?
Hyvä brändi tarvitsee aina huolellisen pohjatyön. Olethan siis avoin ja valmis jakamaan niin paljon tietoa yrityksestäsi kuin mahdollista. Sillä vain sinun avullasi suunnittelija saa ymmärryksen visiostasi ja tulevaisuuden tavoitteistasi.
Pystytko antamaan selkeää ja yksityiskohtaista palautetta?
Kun oma yrityksesi on suunnittelun kohteena, pystytkö artikuloimaan mistä pidät ja mitä haluaisit muuttaa sinulle esitetyissä konsepteissa. Sillä pelkästään kommenteista: “Tuosta en tykkää” ei ole juurikaan apua graafikolle.
Pyrin aina perustelemaan asiakkailleni miksi olen valinnut tietynlaisen fontin tai miksi logo onkin sininen vaikka sinun lempivärisi on keltainen. Ammattilaisen huomaa usein siis siitä kuinka hyvin hän perustelee työnsä ja siinä käytetyt elementit. Konsepteissa mikään ei saisi olla sattumanvaraista vaan jokaisella elementillä on jokin funktio.
Onko sinulla selkeä visio omasta brändistäsi?
Väittäisin että jotkut graafikot haluavat olla vahvasti läsnä kehittämässä yrityksen strategiaa ja he ikään kuin toimivat mentorina sinulle kun mietit vaikkapa millainen ihminen unelma-asiakkaasi olisi tai missä yrityksesi on viiden vuoden päästä. Kuulun itse hieman eri koulukuntaan ja pyrin synnyttämään eloon sen mitä asiakkaani minulle kertoo. Keskityn siis itse puhtaasti visuaaliseen puoleen mutta toki tarvittaessa voin myös sparrailla strategista puolta. Koen itse kuitenkin vahvasti että juuri sinä yrityksen perustajana tiedät parhaiten mitä tavoitteita sinulla on ja millaisia palveluita myyt. Lisäksi jos itse laittaisin ns. sanoja suuhusi voisi sinun olla vaikeampi tuntea brändiä omaksesi. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä etteikö projektin alussa käytäisi yrityksen strategiaa läpi ennen yhtäkään viivan vetoa suunnitteluohjelmissa. Jokaisen brändäysprojektin alussa asiakkaani joutuu nimittäin täyttämään taustatietolomakkeen missä kartoitetaan mm. yrityksen arvoja ja tavoitteita.
En siis odota että asiakkaillani on selkeä visio siitä miltä heidän logonsa tulisi näyttää ja mitkä värit kuuluvat heidän yrityksen väripalettiin. Nämä asiat on nimenomaan minun pähkäiltävä. Tavoitteena yhteiselle projektillemme onkin brändistrategiasi kirkastuminen ja sen herättäminen eloon visuaalisin keinoin.
Oletko valmis investoimaan?
Brändäys ja vaikkapa nettisivujen luominen ovat pitkän aikavälin investointeja johon kannattaa panostaa. Tarjoan itse eri kokoisia brändipaketteja ja mitä isomman paketin valitset, sitä enemmän eväitä saat jatkoon.
En tarjoa pelkästään yhden logon suunnittelua, joten sellaista on turha edes pyytää. Pelkkä yksittäinen logo ei nimittäin auta sinua juuri lainkaan. MINI -brändäyspakettiini kuuluu vähintään logo ja sen eri variaatiot (toissijainen logo ja favicon) sekä väripaletin suunnittelu. Lisäksi ne on koottu yhteen nippuun graafiseksi ohjeistoksi. Suosittelen kuitenkin mieluusti vähintään MIDI -koon brändipaketin hankintaa sillä siinä on määritelty myös typografia eli fontit jotka sopivat brändin materiaaleihin. MAXI -paketti on selvästi isompi investointi mutta sen avulla pystyt taatusti luomaan vahvaa brändiä. Toki suunnittelen lisää elementtejä asiakkailleni myöhemminkin mutta säästät aikaa kun tilaat kerralla ns. täyden paketin eikä sinun tarvitse enää myöhemmin palata samaan asiaan ellet välttämättä halua.
Tunnistatko tyylisi?
Strateginen brändi-identiteetti on suunnattu ihanteelliselle yleisöllesi. Samalla on kuitenkin tärkeää että ilme miellyttää myös sinua yrityksen omistajana ja se on jotain mitä voit ylpeydellä esitellä. Voit ajatella sitä ikään kuin asuvalintana - stylisti voi valita päivän asusi mutta loppuen lopuksi on tärkeintä että viihdyt siinä itse.
Kun hyppäät yhteistyöhön suunnittelijan kanssa, olisi alkuun hyvä hieman selata erilaisia mahdollisuuksia tyylin suhteen ja miettiä mitkä olemassa olevat brändit puhuttelevat juuri sinua ja miksi. Itse suunnittelijana tykkään jos asiakas esittelee hieman referenssejä millaisista visuaalisista ilmeistä hän pitää ja mihin suuntaan hän haluaisi lähteä. Tässäkin pätee sanonta: “Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa”.
Jos koet olevasi valmis työskentelemään kanssani, ota rohkeasti yhteyttä lomakkeella!