Markkinoiden paras uutiskirjealusta pienyrittäjille

Mikäli olet löytänyt tiesi tämän postauksen pariin, olet hyvin suurella todennäköisyydellä kiinnostunut löytämään parhaimman mahdollisen alustan uutiskirjemarkkinointiasi varten. Kenties olet tyytymätön nykyiseen alustaasi tai sitten olet vasta aloittelemassa omaa uutiskirjettäsi. Ei huolta! Tämän postauksen luettuasi haluat taatusti päästä kokeilemaan alustaa, joka on useiden vuosien käyttökokemuksen perusteella mielestäni markkinoiden paras vaihtoehto.

Alusta, jota itse suosin ja jota suosittelen joka käänteessä myös muille, on nimeltään Flodesk. Se on alunperin kahden naisyrittäjän perustama alusta, joka todella tuo raikkaan tuulahduksen monien muiden ummehtuneiden sähköpostimarkkinointialustojen rinnalle. Tässä postauksessa käyn läpi viisi eri ominaisuutta, jotka tekevät Flodeskista yksinkertaisesti parhaimman alustan uutiskirjeen perustamiselle. Mikäli kaipaat arkikäyttöön näppärää ja helppokäyttöistä työkalua, jonka avulla saat luotua vaivatta jotakin kaunista, tämä on niin sun juttu! Jatka siis lukemista.

1. Helppous

Kun päätät perustaa oman uutiskirjeen yrityksellesi, määrittää oikeastaan vain yksi asia sen, päädytkö todella käyttämään uutiskirjeitä osana markkinointiasi. Se yksi asia on tietysti helppous. Mikäli valitsemaasi alustaa ei ole helppo ja miellyttävä käyttää, on hyvin todennäköistä, ettei uutiskirjeiden luomisesta lopulta tulekaan ruutinia. Jos alusta on kankea ja monimutkainen, päädyt hylkäämään sen ennen pitkää. Tästä syystä helppo käyttöliittymä on avainasemassa ja onneksi Flodeskilla se on ymmärretty. Alusta on luotu hyvin selkeäksi ja kaikki turha on riisuttu pois. Silti alustalta löytyy juuri ne kaikki oleelliset toiminnallisuudet eikä mitään jää kaipaamaan.


2. Visuaalisuus

Brändisuunnittelijana ja visuaalisen silmän omaavana henkilönä, kaikki kaunis vetoaa minuun. Arvostan sitä että jokaisella on mahdollisuus toteuttaa kauniita liittymislomakkeita, ponnahdusikkunoita, linkkipuita sekä tietysti niitä uutiskirjeitä. Se että pystyt luomaan kaikesta brändisi näköistä on tärkeää myös siksi, että ne tukevat brändisi tunnistettavuutta ja saavat katsojan kiinnittämään niihin huomion. Kun haluat listallesi tilaajia, kiinnittyy katsojan huomio yleensä ensimmäisenä yleisilmeeseen. Jos hän toteaa liittymislomakkeen olevan houkutteleva, hän todennäköisemmin antaa myös oman sähköpostiosoitteensa käyttöösi.


3. Automatisointi

Automatisointi ei välttämättä terminä itsessään vielä houkuttele, mutta kun mainitset pienyrittäjälle että hänellä on keino säästää omaa työaikaansa, on korvat usein höröllä. Halusit sitten ajastaa yksittäisen uutiskirjeen lähetyksen tai automatisoida useiden kirjeiden ketjun muutamaksi viikoksi, onnistuu se käden käänteessä. Yksi tyypillisimmistä automatisoinnin kohteista on uuden tilaajan liittyminen. Kun sivuiltasi löytyy valmis liittymislomake, aktivoituu Tervetulo -ketjusi heti kun selailija painaa Lähetä -nappia. Ensimmäinen kirje kilahtaa vastaanottajan sähköpostiin välittömästi ja mikäli olet luonut ketjustasi kattavan, lähtee hänelle useita valmiita kirjeitä ajastetusti. Nämä kirjeet voivat esimerkiksi esitellä sinua, yrityksesi tarinaa ja palveluitasi syvemmällä tasolla. Kenties esittelet heille myös portfoliotasi ja saamiasi asiakaspalautteita. Kun viimeinenkin ketjutettu kirje on luettu, on vastaanottaja jo melkoisen vakuuttunut yrityksestäsi. Myös liidimagneettien lähetys voidaan täysin automatisoida.

Etkö tiedä mikä on liidimagneetti? Lue blogipostaukseni aiheesta.

4. Analytiikka

Jotta saat uutiskirjeistä täyden hyödyn, on hyvä välillä tutkia Flodeskin omaa analytiikkatyökalua. Se nimittäin kertoo sinulle muutamia faktoja, joista sinun kannattaa ottaa opiksesi:

  • Mitä kautta suurin osa liittyy tilaajaksi (mikäli vaihtoehtoja on enemmänkin)

  • Millainen avausprosentti kirjeilläsi on

  • Kuinka monta aktiivista tilaajaa sinulla on

  • Kuinka paljon olet lähettänyt uutiskirjeitä

  • Paras päivä lähettää uutiskirjeitä

  • Paras vuorokaudenaika lähettää uutiskirjeitä

5. Hinta

Sokerina pohjalla on hinta. Flodesk haluaa uida vastavirtaan ja yrityksen hinnoittelu on tehty erittäin selkeäksi. Yksi ja sama hinta kaikille, riippumatta siitä kuinka paljon tilaajia listoillesi kertyy. Kun tämän kuulee, on itseasiassa aika käsittämätöntä kuinka niin monet muut alustat markkinoilla kasvattavat käyttökustannuksia sen mukaan kun tilaajalistasi kasvaa. Eikö uutiskirjemarkkinointia nimenomaan haluta tehdä siksi että kuulijakunta kasvaisi koko ajan suuremmaksi? Jos pienyrittäjä tietää tämän tarkoittavan myös kulujen nousua, ei se todennäköisesti motivoi kasvattamaan yleisöä lainkaan. Tämä kierre voi jopa johtaa siihen, ettet lopulta edes viitsi panostaa uutiskirjemarkkinointiisi vaan päädyt maksamaan “tyhjästä” menettäen samalla yhden tehokkaan markkinointikanavan.

Simppeli hinnoittelu auttaa myös ennakoimaan kulujasi. Kun joka kuukausi/vuosi maksat saman kuluerän, tiedät tarkalleen millaiset kustannukset alustan käytöstä yrityksellesi syntyy.

Kokeile Flodeskia ilmaiseksi 14 päivän ajan ja jos päätät liittyä, saat alustasta linkin kautta -50% alennuksen.

Edellinen
Edellinen

Pouta Creativen vieraskirja: Katja Kotikoski

Seuraava
Seuraava

Pouta Creativen vieraskirja: Soulgood