7 keinoa kasvattaa uutiskirjeen tilaajalistaa

Oletko hiljattain perustanut oman uutiskirjeen ja haluaisit saada keinoja tilaajalistan kasvattamiseen heti alkumetreillä? Vai onko sinulla kenties ollut oma uutiskirje jo hyvän tovin ja olet vihdoin päättänyt paneutua siihen miten voisit kerätä enemmän tilaajia? Mikä tahansa tilanteesi onkaan ja haluat tietää miten uutiskirjeen tilaajia voidaan kerryttää, tämä blogipostaus on juuri sinulle. Nämä vinkit ovat melko yleisiä, eikä alustalla ole juurikaan merkitystä. Itse suosin kuitenkin Flodesk -nimistä alustaa uutiskirjemarkkinointiin ja voit halutessasi testata sitä 14 päivän ajan täysin veloituksetta. Mikäli päätät liittyä alustan käyttäjäksi, saat linkin kautta -50% alennuksen. Nyt kuitenkin niihin vinkkeihin!

1. Luo houkutteleva liittymislomake

Tilaajaksi liittyminen käy helpoiten liittymislomakkeen kautta, joten ihan alkuun täytyy sinun luoda sellainen ja lisätä se myös nettisivuillesi. Pyri pohtimaan keinoja, jolla saisit liittymislomakkeestasi mahdollisimman houkuttelevan. Panosta ulkoasuun ja luo siitä sellainen, joka todella herättää katsojan huomion. Mikäli mahdollista, olisi liittymistä varten hyvä keksiä jokin houkutin. Tällaisista houkuttimista käytetään yleensä termiä liidimagneetti tai freebie. Pohdi voisitko luoda jonkin simppelin kohdeyleisöäsi kiinnostavan aineiston, jonka luovuttamista vastaan he ovat valmiita liittymään uutiskirjeesi tilaajaksi.

Mikäli haluat oppia enemmän liidimagneeteista, lue blogipostaukseni Mikä on liidimagneetti ja mitä hyötyä siitä on yrityksellesi?

Flodeskilla saat luotua näyttäviä liittymislomakkeita, joiden suoraa linkkiä voi helposti jakaa myös sosiaalisessa mediassa. Ota yllä oleva liittymislomake käyttöösi tästä linkistä.

2. Lisää huomiota herättävä pop up

Joskus nettisivuillasi oleva liittymislomake jää huomaamatta ja silloin on syytä testata pop up ilmoituksen tehokkuutta. Yleensä ponnahdusilmoituksen ilmestymistä voi säädellä eli voit vaikka päättää että se ilmestyy kun selailija on selannut etusivuasi puoleen väliin asti. Pop upit jäävät harvoin huomiotta ja siksi ne toimivatkin hyvin tilaajalistan kartuttamiseen. Pidä kuitenkin muutama asia mielessäsi:

  • Lisää vain yksi pop up sivulle, jotta selailija ei ärsyynny jatkuvasti esiin ilmestyvistä viesteistä.

  • Kiinnitä huomiota siihen, että ponnahdusikkuna on brändisi mukainen ja näyttää siltä että se todella kuuluu sivuillesi ja on siten myös luotettava.

  • Anna selailijalle helppo mahdollisuus pop upin sulkemiseen, mikäli aihe ei häntä kiinnosta.

  • Älä säädä ponnahdusilmoituksen ilmestymistä samalle sekunnille kun selailija saapuu sivuillesi. Se koetaan usein enemmän ärsyttävänä, eikä viestiä haluta edes lukea.

3. Markkinoi somessa

Muista mainostaa uutiskirjettäsi aktiivisesti myös sosiaalisessa mediassa kuten Instagram tililläsi. Voi hyvinkin olla, että seuraajissasi on tahoja jotka mielellään liittyisivät tilaajiksi, mutta he eivät ole huomanneet että sellainen mahdollisuus ylipäätään on. Motivoi yleisöäsi kertomalla millaisia hyötyjä ja etuja he voisivat kirjeistäsi saada.

Tämänkaltainen sosiaalisen median ja sähköpostimarkkinoinnin yhdistelmä on loistava, koska se todella tarjoaa yrityksellesi enemmän mahdollisuuksia tavoittaa kohdeyleisöäsi. Jos olet lanseeraamassa uuden tuotteen tai palvelun, mainosta kuinka uutiskirjeesi tilaajat tulevat kuulemaan kaikista yksityiskohdista ensimmäisenä ja kenties saavat pienen eksklusiivisen edun käytettäväkseen. Ole rohkeasti luova ja kokeile millä eri tavoilla saat oman kohdeyleisösi aktivoitumaan!

Flodeskissa voit näppärästi luoda erillisen linkkisivun, jonka kautta on helppo liittyä uutiskirjeesi tilaajaksi. Kun sivu on valmis, lisää sen URL oman IG -tilisi bioon. Lataa yllä oleva valmis linkkipuu ilmaiseksi tästä linkistä.

4. Lisää linkityksiä nettisivuilta tai blogipostauksista

Jos selailija on lukemassa blogipostaustasi, voidaan tehdä olettamus, että hän on jo kiinnostunut siitä mitä kerrot hänelle. Hän on kiinnostunut luomastasi sisällöstä ja kenties hän olisi valmis perehtymään siihen vieläkin laajemmin uutiskirjeiden parissa. Älä siis suinkaan unohda lisätä liittymislinkkiä blogipostauksiin, vaan päinvastoin, rohkaise lukijaa liittymään. Kenties tilaajana hän voisi saada aiheesta enemmänkin sisältöä?

Voit myös pohtia olisiko nettisivuillasi muitakin potentiaalisia osioita, joihin uutiskirjeesi mainostaminen sulautuisi luonnollisesti.

Mikäli et vielä tilaa Pouta Creativen uutiskirjettä, voit korjata tilanteen tästä.

5. Tee liittyminen helpoksi verkkokaupan kassalla

Mikäli yritykseltäsi löytyy verkkokauppa, voit koittaa lisätä kassanäkymään kohdan, jonka kautta tilaajaksi voi kätevästi liittyä samalla kun maksaa ostoksiaan. Se voi simppelisti vaatia vaikka vain raksin ruutuun: “Kyllä, haluan liittyä myös uutiskirjeen tilaajaksi.” Kassanäkymässä tilaaja antaa jo valmiiksi yhteystietonsa, mikä madaltaa kynnystä liittyä samalla tilaajalistalle.

Huom! Flodeskin Checkout ominaisuuden avulla, voit hoitaa myös digitaalisen aineistojen tai verkkokurssin myymisen samalla alustalla kun millä lähetät uutiskirjeesi. Kyseessä on kuitenkin lisämaksullinen palvelu.

6. Luo liidimagneetti

Kun todella haluat buustia tilaajalistasi kartuttamiseen, on aika kehitellä oma liidimagneetti. Motivoi potentiaalisia asiakkaita liittymään tarjoamalla heille jotain arvokasta vastineeksi heidän sähköpostiosoitteestaan. Pohdi omaa alaasi ja mieti mitä sellaista voisit luoda, että kohderyhmäsi palaisi halusta hankkia aineiston itselleen. Tässäkin on syytä olla luova, mutta alta löydät muutaman idean joista lähteä liikkeelle.

  • Alennuskoodi ensimmäiseen ostokseen

  • Eksklusiivinen pääsy luomaasi aineistoon

  • Lyhyt kirjallinen opas tai ohje

  • Videotutoriaali tai miniwebinaari

7. Luo waitlist

Kun olet lanseeraamassa jotakin uutta, on sen suosiota hyvä testata. Yksi loistava keino on luoda waitlist eli suomeksi jonotuslista. Pyri luomaan waitilististä kokonainen viestiketju, joka sisältää useamman kattavan kirjeen lanseerauksen tiimoilta. Kerro mistä on kyse ja miksi tuo kyseinen palvelu voisi sopia juuri kirjeen lukijalle. Mikäli olet käyttänyt uudelle palvelullesi testaajia, jaa heidän antamiaan palautteita sillä ne toimivat hyvänä kannustimena.

Jos mielenkiintoa tuntuu yleisössäsi riittävän, saat todennäköisesti buustia palvelusi kehittämiseen entisestään ja saat sitoutettua jonotuslistalle liittyneitä. Mikäli käy kuitenkin niin ettei jonotuslistaasi koeta tarpeeksi mielekkääksi, on syytä panna kaikki paukut tuotteen markkinointiin. Pohdi keinoja joilla voisit saada palvelustasi mielekkäämmän ja pyri samaan viestisi välitettyä yleisöllesi mahdollisimman selkeästi. Voi nimittäin olla, että kun yleisösi todella ymmärtää mistä on kyse, alkaa lompakotkin avautua.


Polkaise uutiskirjemarkkinointi kerralla käyntiin Flodesk verkkokurssin avulla!

Seuraava
Seuraava

Mitä tulisi huomioida jos nettisivuja lähtee luomaan itsenäisesti?